lørdag den 13. april 2013

De Bedste Grovboller




Jeg har haft opskriften på disse boller siden jeg var barn. Men hvor den stammer fra, det ved jeg ikke. Det kan være fra et blad, fra en kammerat eller noget helt tredje. Men det er nu heller ikke så vigtigt. Alfa omega er, at det bare er de allerbedste luftige grovboller med bløde kerne og masser af smag. En opskrift jeg er vendt tilbage til gang på gang, og nu er det blevet jeres tur. 


De Bedste Grovboller, 24 stk.


Ingredienser:

200 g. knækkede hvedekerner
4 dl. vand
50 g. gær
4 dl. kærnemælk
2 æg
1 tsk. salt
2 spsk. sukker
ca. 900 g. mel

1 æg

Fremgangsmåde:

1. Giv hvedekerner og vand et opkog, hæld det i dejskålen og lad det køle af til fingertemperatur.

2. Rør gæren ud i ½ dl. kærnemælk, hæld resten af kærnemælken i kernerne og hæld gær-kærnemælken i. 

3. Pisk 2 æg sammen og rør dem i dejen med salt og sukker.

4. Tilsæt mel lidt efter lidt og ælt godt til dejen har den rette konsistens. Lad den hæve tildækket og lunt 1 time.

5. Del i 24, form til boller og sæt på to bageplader. Pensl med det tredje æg og bag ca. 15 min ved 200 grader.

ProPoints: 5 points per bolle





10 kommentarer:

  1. super gode og lækre boller kan varmt anbefales;) mums

    SvarSlet
  2. Rigtig god opskrifter, har netop prøvet den i går. Tak www.adante.nu

    SvarSlet
  3. Mhmmmm. BOLLAAAR

    SvarSlet
  4. Siden jeg har fundet denne opskrift har jeg ikke brugt andre :-)

    SvarSlet
  5. Kan man bruge opskriften til flute ?

    SvarSlet
  6. Virkelig lækre boller. Jeg river lige en gulerod og putter i - og undlader sukkeret, og så laver jeg dejen om aftenen og lader den hæve i køleskab. Mums de er fantastiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor meget gær bruger du til den koldhævede dej? Tak

      Slet
  7. Skal de kun hæve en gang?

    SvarSlet