mandag den 27. april 2015

Kyllingefad med Honning og Sennep - og nyt ugetema: Kyllingeoverlår




Ugens tema: Kyllingeoverlår

Som så mange andre spiser jeg næsten udelukkende brystkød fra kyllingen. En gang imellem køber jeg en hel kylling, men derudover er det sjældent, at jeg køber andet end brystfilet og inderfilet. Men de andre udskæringer har nogle fordele, som det godt kan betale sig at se nærmere på. Lår og overlår har meget mere smag end brystkødet, primært på grund af det højere fedtindhold. Og skindet på de udskæringer smager helt fantastisk. Det skal dog siges, at jeg konsekvent fjerner skindet mine overlår for at holde kalorieindholdet nede. Men alle opskrifter i denne uge fungerer lige så fint, selv om du beholder skindet på.

Ugens opskrifter:
Kyllingefad med honning og sennep
Braiseret kylling med bønner
Diablokylling med bagte peberfrugter
Kyllingeoverlår med sommersalat og peberrodscreme
Citronkylling med Rosmarin

Dagens opskrift laves i et fad, så der kan vaskes op mens maden laver sig selv færdig i ovnen. Retten får smag af sennep, honning og estragon, hvilket er en virkelig lækker kombination, så der er masser af smag, selv om det er en nem ret.

Kyllingefad med Honning og Sennep til 2 personer


Ingredienser:

2 spsk. creme fraiche
1 spsk. sennep
1 fed hvidløg
3/4 dl. hønsebouillon
2-4 kyllingeoverlår, evt. uden skind
400 g. kartofler
200 g. bønner
1/4 bundt estragon
salt og peber
1 spsk. flydende honning

Fremgangsmåde:

1. Bland creme fraiche, sennep, finthakket hvidløg og bouillon. 

2. Læg kyllingeoverlår i et ildfast fad og fordel kartofler i tern (eller små nye kartofler) og bønner rundt om. Hæld creme fraiche blandingen over.

3. Krydr med salt og peber og drys hakket estragon over retten. Dryp honning ud over. 

4. Sæt retten i ovnen 45 min ved 200 grader og server med en skål salat.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar