søndag den 10. juni 2012

Macaroons med Vanille og Mokkachokolade




Det har været noget af en uge med meget lidt aktivitet her på blokken. Men der er sket enormt meget. Mandag var jeg til min sidste eksamen på læreruddannelsen, mundtlig engelsk, og med den blev jeg færdiguddannet og det blev fejret hele mandagen, hvor min mor var på besøg og vi fik kigget lidt butikker og spist noget god mad osv. Vi spiste på Cafe Klimt i Frederikssundsgade, hvilket klart kan anbefales, hvis man er til det traditionelle cafe-mad :) Der er billeder længere nede af de fine blomster jeg fik.

Ellers er ugen gået med kærestens sidste eksamen, besøg hos farmor og en venindes dimissionsfest. Så der har været tryk på. Men sidstenævnte dimissionsfest gav da muligheden for at lege lidt i køkkenet. Vi var en flok der gik sammen om en gavekurv med kaffe, chokolade osv, og jeg besluttede at der skulle hjemmelavede macaroons i.

Jeg har aldrig før bagt macaroons, og jeg havde faktisk heller ikke helt forstået hvor kompliceret en process det er, men blev heldigvis reddet på målstregen. Jeg tjekkede lige nogle af mine favoritblogge inden jeg skulle bage og vupti, et helt nyt kæmpe langt indlæg om macaroonbagning baseret på talrige eksperimenter. Så et stort tak til "Love food, love cooking" (http://lofoloco.wordpress.com/2012/06/07/macarons/). Det indlæg har med garanti reddet mit første macaroonforsøg.

Opskriften på selve macaroonen er fra ovenstående hjemmeside, men fyldet er mit eget.  Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den, men kan klart anbefale at man læser ovenstående link, da der er masser af erfaringer, beskrivelser og billeder af processen. Mit første macaroon-forsøg lykkedes fuldstændig med undtagelse af bagningen. De krakkerede i overfladen, hvilket jeg må forsøge mig frem med en anden gang. Man kan selvfølgelig bruge færdigt mandelmel, men det er relativt nemt at lave og man sparer RIGTIG mange penge på at lave det selv.


Macaroons med Vanille og Mokkachokolade, 20 stk.


Ingredienser:

3 æggehvider
75 g sukker
90 g mandler
135 g flormelis
3 tsk vaniljesukker

100 g. mørk chokolade
2 tsk. nescafe
4 tsk. kogende vand

Fremgangsmåde:

1. Læg mandlerne i en skål og overhæld dem med kogende vand. Lad dem stå i ca. fem minutter og smut dem. Jeg lavede en større portion mandler og gemte det mandelmel jeg ikke brugte til en anden god gang.

2. Læg mandlerne på en bageplade og rist dem i ovnen ved 200 grader i 10 min. Lad dem afkøle en halv time eller mere. Hvis mandlerne ikke ristes klumper mandelmelet.

3. Put mandlerne i en blender (jeg brugte min smoothie blender med ice crush) og blend kortvarigt. Si mandelmelet fra og blend resten. Si igen og forsæt sådan til det hele er mel. Det tog mig 5 omgange i blenderen. Det er vigtigt at mandlerne ikke blendes for længe, da olien da presses ud af mandlerne og får melet til at klumpe.

4. Hæld æggehvider og sukker i en skål og pisk ca. fem min med en elpisker til massen er glat og sætter små toppe.

5. Mandelmel, flormelsi og vanillesukker tilsættes og vendes i æggehviderne. Forsæt med at vende dejen til dejen er glat uden at den bliver for tynd (se linket ovenfor).

6. Hæld dejen forsigtigt i en sprøjtepose eller plastikpose med hjørnet klippet af. Sæt 40 macaroons på to bageplader. De skal være ca. 3 cm i diameter. Hvis dejen har den rette konsistens flyder de lidt ud, får en glat overflade og holder en tykkelse på ca. ½ cm.

7. Bank pladen let mod bordet for at briste luftbobler i overfladen på kagerne. Prik eventuelt synlige bobler med en spids kniv.

8. Bag macaroons, en plade ad gangen ca. 14 min ved 150 grader. Tid og temperatur afhænger af ovnen. Mine bagte 14 min ved 125 grader, hvilket var for høj temperatur. Andre bager ved 150-160 grader. Prøv dig evt. frem med få macaroons ad gangen. Hvis de krakelerer er temperaturen for høj, hvis de klistrer til bagepapiret er bagetiden for kort. Og hvis de ikke er seje indeni er bagetiden for lang. Jeg vil tro at i min ovn er det 14 min ved 115-120 grader (en gaaaaammel miele ovn).

9. Lad kagerne hvile kort på bagepladen før de flyttes til et stykke bagepapir på køkkenbordet med en paletkniv.

10. Smelt chokoladen over vandbad og tilsæt kaffe udrørt i vand. Lad det køle lidt på køkkenbordet og læg macaroons sammen to og to om det.




Mandlerne smuttes

Mandler ristet i ovnen

Mandelmel

Æggehvider og sukker, når det er pisket nok

Den færdige macaroondej med passende konsistens

Macaroons udsprøjtet på bageplade

De bagte macaroons, enkelt er ikke krakelerede og har en antydning af en "fod"

Den færdige macaroon

Fine pæoner jeg fik til eksamen

Jeg fik flotte røde roser af kæresten

De flotte roser

2 kommentarer:

  1. De se flotte ud.

    Jeg har også oplevet den type af "flækning" på overfladen.

    Det er en kombination af de hæver hurtigere end overfladen kan holde til.
    Oplevede det senest at det var de sidste 3-4 stykker der blev sprøjtet ud på pladen der flækkede, så det er måske fordi jeg til sidst havde fået klemt for meget luft ud af dejen.

    ... det er bare at blive ved og lære noget hver gang :-)

    /Christoffer

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt af en videnskab med sådan nogle macaroons. Jeg er netop ved at flytte så starter forfra med eksperimentet i den nye ovn.

      Men tak for alle de gode råd på din side :)

      Slet