lørdag den 21. september 2013

Havregrynsboller




Min morgenmad består langt de fleste dage af en bolle i bussen på vej til arbejde. Jeg smører ikke noget på bollen, men spiser den som den er, så det er vigtigt at den smager godt, ikke er tør og mætter længe. Disse boller er stopfulde af lækre havregryn (jeg bruger altid de grovvalsede), der er en god sødme fra sirup og de bliver ikke tørre. 

Jeg bager bollerne ret store. De vejer cirka 100 gram hver. Hvis du ønsker nogle lidt mindre boller kan du forme 24 i stedet for de 16 der står i opskriften. 

Havregrynsboller, 16 stk.


Ingredienser:

1 pk. gær
6 dl. minimælk
2 spsk. sirup
½ dl. olie
2 tsk. salt
5 dl. havregryn
ca. 600 g. mel

Fremgangsmåde:

1. Gør gæren ud i mælk og tilsæt sirup, olie, salt og havregryn.

2. Tilsæt melet lidt efter lidt, ælt dejen grundigt og lad den hæve lunt og tildækket 1 time.

3. Ælt dejen igennem, del i 16 og form til boller. Læg dem på bagepapir på en bageplade og lad dem hæve lunt og tildækket 30 min. 

4. Bag bollerne ca. 15 min ved 200 grader. 



3 kommentarer:

  1. De er bare gode , let at arbejde med

    SvarSlet
  2. Jeg elsker dem men må bruge mere mel end beregnet, så de bliver noget tørre. Hvad gør jeg galt. Kh. Liane Andersen

    SvarSlet
  3. Det er en meget våd dej. Bare brug den angivne mængde mel så blir de fine og ikke tørre.

    SvarSlet