onsdag den 24. april 2013

Varme Hveder




I morgen skal der traditionen tro spises varme hveder, og der er flere grunde til at de skal være hjemmebagte :) Smagen og konsistensen er selvfølgelig langt bedre end det man kan købe i supermarkederne, både Schulstad's version og den supermarkedernes bagere kan præstere. Derudover er der prisen. Jeg så en reklame fra en bager der lød: 6 hveder for 45 kr. Puuuuha det er dyrt for 6 hvedeboller!! Om de smager godt skal jeg ikke udtale mig, for det skal godt nok stå skidt til før jeg betaler den slags penge for 6 boller ;)

Hvederne skal spises torsdag aften, ristede både på ydersiden og snitfladen og med iskoldt smør. Men helt nybagte er de nu også ret fantastiske uristede!


Varme Hveder, 12 stk.


Ingredienser:

500 g. mel
1½ tsk. salt
1½ tsk. sukker
1 tsk. stødt kardemomme
100 g. smør
50 g. gær
2½ dl. mælk
1 æg

Fremgangsmåde:

1. Bland mel, salt, sukker, kardemomme og koldt smør i tern og findel med fingrene til smørret er fordelt i melet.

2. Rør gær ud i mælk, pisk ægget i og hæld det i melet. Ælt samen og lad det hæve tildækket og lunt 30 min. 

3. Ælt igennem og del dejen i 12 stykker. Form til boller og sæt på bagepapir i et ildfast fad af metal ca. 20x30 cm. 

4. Dæk med et fugtigt hviskestykke og lad bollerne hæve lunt 45 min til de hænger sammen.

5. Bag 20 min ved 220 grader og afkøl. 

6. Ved servering flækkes hvederne og ristes på begge sider i ovnen eller på brødristeren. Server med koldt smør. 

ProPoints: 6 points per hvede


Ingen kommentarer:

Send en kommentar