lørdag den 14. september 2013

Grove Rundstykker med Hytteost





Jeg fandt denne opskrift på lækre grove langtidshævede rundstykker i et ældre nummer af Spis Bedre, og de skulle helt klart prøves. Hytteosten sikre en lækker fugtig krumme og havregrynene giver en god grovhed. Jeg må indrømme, at det der med langtidshævning ikke lige er mig. Det er yderst sjældent at jeg bager noget der skal spises umiddelbart efter bagning, og derfor er det bare et irritationsmoment, at jeg ikke kan færdiggøre bageriet. Jeg ændrede derfor i proceduren for disse boller. De indeholder desuden ristede hampfrø som led i en produkttest, hvilket faktisk er super lækkert, da de giver et fint knas, men de kan bare udelades.

Grove Rundstykker med Hytteost, 16 stk. 


Ingredienser

50 g. gær
5 dl. vand
250 g. hytteost 
30 g. hørfrø
30 g. ristede hampfrø (kan udelades)
½ dl. olie
1 tsk. flydende honning
1 tsk. salt
120 g. havregryn
ca. 600 g. mel

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vandet og tilsæt hytteost, hørfrø, hampfrø, olie, honning, salt og havregryn. 

2. Tilsæt melet lidt ad gangen og ælt godt. Hæver lunt og tildækket i en time.

3. Hæld dejen ud på et meldrysset bord og fold den sammen 3 gange. Ælt ikke. Skær i 16 lige store stykker og læg på bagepapir på en bageplader. Hæver lunt og tildækket 30 min.

4. Bag ca. 15 min ved 225 grader.




1 kommentar: