lørdag den 30. november 2013

Kyllingebryst og Indiske Citronkartofler i ét Fad




På en travl aften er det smart, at maden kan passe sig selv i ovnen, mens man har hænderne fri til at lave alt muligt andet, og hvis der så tilmed ikke er ret meget opvask, så kan det jo ikke blive nemmere. 

Jeg fandt denne opskrift i en af mine mange Jamie Oliver kogebøger. Super nemt og super velsmagende. Kartoflerne er lækkert krydrede, uden at være stærke, og kyllingen fint tilberedt. Opskriften bestod af et kyllingebryst med skind, men for at holde kalorierne nede brugte jeg et helt almindeligt kyllingebryst uden skind og ben, og det fungerede fint. Jeg er slet ikke klar over, om man overhovedet kan købe kyllingebryster med skind i danmark, men hvis du finder det, så kan det sagtens bruges i stedet for.

Kyllingebryst og Indiske Citronkartofler i ét Fad til 2 personer


Ingredienser:

2 kyllingebrystfileter
450 g. kartofler
2 tsk. gurkemeje
1 tsk. spidskommen
1 citron
½ bdt. koriander
½ rød peber
50 g. frisk ingefær
2 tsk. olie
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Læg dem i en gryde med letsaltet vand, bring i kog og kog dem 5 min. Hæld vandet fra og lad kartoflerne dryppe godt af i et dørslag.

2. Riv skallen på citronen og bland med gurkemeje, spidskommen, grofthakket koriander, peberfrugt i små tern og ingefær i tændstiktynde bjælker.

3. Tilsæt kartofler, olie, salt og peber. 

4. Læg kyllingen ned til kartoflerne, vend grundigt rundt og tag kyllingen op. 

5. Fordel kartoffelblandingen i et ildfast fad, en foliebakke eller et dobbelt lag staniol.

6. Skær 6 skiver af citronen og læg dem over kartoflerne. Læg kyllingen herover.

7. Steg i ovnen 30 min ved 200 grader. Server.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar