søndag den 24. november 2013

Kyllingegryde med Hvidvin og Smørbønner




En fransk inspireret gryderet med masser af smag til trods for, at den er både fedt- og kaloriefattig. Jeg spiste retten som den var, men hvis man ønsker lidt mere fylde, kan man servere et stykke godt, groft brød til.

Smørbønner fandt jeg i Helsebixen, men de kan også købes hos tyrkiske købmænd og enkelte supermarkeder.

Kyllingegryde med hvidvin og Smørbønner til 2 personer


Ingredienser:

100 g. smørbønner
200 g. kyllingebryst
1 lille løg
2 fed hvidløg
2 tsk. olie
½ tsk. tørret oregano
1½ spsk. koncentreret tomatpure
2½ dl. hønsebouillon
200 g. tomatpassata
1½ dl. hvidvin
250 g. champignon
125 g. grønne bønner (gerne fra frost)
½ potte frisk timian

Fremgangsmåde:

1. Læg bønner i blød i mindst 12 og gerne 24 timer. Skyld dem og kog dem i rent vand 60-75 min til de er møre. Lad dem dryppe af.

2. Svits hakket løg og hvidløg i olie et par minutter.

3. Skær kyllingen i store tern og svits med et par minutter.

4. Tilsæt oregano, tomatpure, bouillon, passata og hvidvin og kog ca. 20 min .

5. Rens champignon og skær dem i skiver. Svits dem på en tør pande til de er faldet sammen og vandet fordampet.

6. Tilsæt champignon, grønne bønner og smørbønner til gryderetten og kog yderligere 5 min. 

7. Smag til med salt og peber og rør timianblade i.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar