torsdag den 3. april 2014

Græsk Oksegryderet med Rosmarin




Jeg elsker god simremad der står og dufter i timevis - gerne helt ud på gaden. Jeg fandt denne græske simre-lækkerbisken i nyeste nummer af Spis Bedre, og det er bestemt ikke sidste gang jeg har lavet den. Retten er ret simpelt krydret men smager super godt igennem af kødets kraft og lækker rosmarin. Retten indeholder desuden pasta - helst den version der hedder risoni eller puntalette, som ligner ris. Kan man ikke få fat i det kan de erstattes af andre typer meget små pasta, som man kan få hos etniske købmænd - jeg fandt f.eks. en der har form og størrelse som bulgur, og helt alternativt kan det erstattes af ris, men det vil give retten en anden struktur og smag. 

Jeg serverede retten med et krydderurtebrød, som der også er en opskrift på her på bloggen. 

Græsk Oksegryderet med Rosmarin til 6 personer


Ingredienser:

1 kg. oksetykkam eller lignende i 3x3 cm. tern
2 løg
4 fed hvidløg
2 spsk. olie
salt og peber
2 dåser hakkede tomater
½ liter vand
3 oksebouillonterninger
2½ dl. hvidvin
400 g. gulerødder
175 g. risoni/puntalette eller anden lille pastaform
1 spsk. tørret rosmarin

Fremgangsmåde:

1. Hak løg og hvidløg fint og skær gulerødderne i tern. 

2. Svits kødet i 1 spsk. olie på en pande af 2-3 omgange. Krydr med salt og peber og læg kødet i en stor gryde. 

3. Svits løg og hvidløg i 1 spsk. olie og læg det i gryden.

4. Tilsæt tomater, vand, bouillonterninger, gulerødder og hvidvin og bring i kog. Simrer 1½-2½ time. Tag låget af den sidste halve time.

5. Tilsæt risoni og rosmarin og kog yderligere 15-20  min uden låg til pastaen er mør. Rør af og til så det ikke brænder fast i bunden og læg låget på hvis retten bliver for tyk.

6. Smag til med salt og peber og server med godt brød. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar