tirsdag den 1. juli 2014

Fisk i Fad med Porre, Spidskål og Sennepsfløde




Som skolelærer bliver jeg stillet overfor mange nye udfordringer i det næste skoleår, og en af dem handler faktisk om aftensmad. Hver onsdag skal jeg arbejde til kl. 17 eller længere, og jeg kender mig selv godt nok til at vide, at det skal være super nemt på de aftenener. Jeg har derfor været i Føtex og købe en god bunke af de Purex fade, som man lige nu kan få meget billig med samlemærker. Den mindste størrelse passer perfekt til en gang aftensmad til én, og planen er, at når jeg laver ovnretter eller gryderetter, som egner sig til at blive frosset, så laver jeg ekstra portion til fryseren, som jeg kan varme på disse onsdage. Hvis man er to kan man selvfølgelig gøre det samme med 2 liters fadene.

Det smarte ved fadene er, at de tåler både frost, ovn og mikroovn, og de har et godt låg, så det er nemt at tilberede maden i fadet, lade det køle, fryse det, tø det op i køleskabet og sætte det i en kold ovn så det bliver varmet langsomt op. 

Her i første omgang prøvede jeg en fiskeret. Retten indeholder fisk, ris og rigelig med grønsager, så det er et komplet måltid. Og så smagte det tilmed lækkert. Som altid kan grøntsagerne erstattes af det du lige har i køleren. 

Fisk i Fad med Porre, Spidskål og Sennepsfløde til 2 personer


Ingredienser:

100 g. ris
250 g. rødspættefilet
1 porre
1/4 spidskål
1 spsk. flydende mararine
1/2 potte dild
1/2 citron

1 spsk. sød sennep
1 1/2 dl. madlavningsfløde 4 %
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Kog risene og lad dem dryppe af. Læg dem i bunden af et ildfast fad.

2. Snit porre og spidskål fint og steg det i margarine 3-4 min. Læg det over risene.

3. Riv citronskallen og klip dilden. Fordel begge over grøntsagerne.

4. Læg rødspættefiletterne øverst.

5. Rør madlavningsfløde med sennep og krydr godt med salt og peber. Hæld over fisken. 

6. Sæt i ovnen 20 min ved 200 grader og server. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar