torsdag den 28. juni 2012

Grovboller





Dagene går med at pakke ud, sortere, rydde på plads, sortere lidt mere osv. Det kræver dælme noget energi at flytte! Men men, jeg måtte jo lige tjekke den nye ovn ud, og se om man rent faktisk kan bage i den, og ved I hvad? Det kan man :D

Jeg fandt en opskrift på grovboller på Amo's hjemmeside. Det er en af deres ældre opskrifter, så jeg måtte skære drastisk i fedtmængden og tilsætte mere fuldkorn end opskriften sagde.

Igår var jeg i IKEA, og der fandt jeg nogle papbægre med jord og frø til seks forskellige slags krydderurter. Og de kostede nærmest ingenting. Så jeg besluttede at købe alle seks med hjem, og de er plantet, så nu er der ikke andet at gøre end at håbe og bede til, at de lever til at vokse sig til store flotte krydderurter. Det tager 10-12 uger ifølge instruktionerne, så meget kan gå galt inden da.


Grovboller, 12 stk.


Ingredienser:

ca. 400 g. hvedemel
150 g. fuldkornshvedemel
2 dl. mælk
50 g. gær
30 g. margarine
1 æg
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
1 knsp. kardemomme

1 æg til pensling

Fremgangsmåde:

1. Rør gær ud i mælken og tilsæt margarine, æg, sukker, salt, kardemomme og fuldkornshvedemel.

2. Tilsæt mel lidt efter lidt og ælt dejen godt.

3. Hæver lunt 1 time.

4. Æltes godt, deles i 12 stykker og lægges på bagepapir. Hæver lunt 30 min.

5. Pensles med æg og bager 12-15 min ved 200 grader.




Krydderurter i vinduet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar