mandag den 27. august 2012

Bun Cha - fra det vietnamesiske gadekøkken




For omkring en uge siden faldt jeg over denne ret på Christoffers blog (www.lofoloco.dk), og jeg var slet ikke i tvivl om, at det måtte jeg prøve. Noget af det, jeg virkelig sætter pris på på denne blog, er, at opskrifterne ofte er eksperimenter der sigter mod en bestemt smag eller et bestemt indtryk, og denne er ingen undtagelse.

Uden at have været i Vietnam og prøve den original, så forekom retten mig meget autentisk, og da den ikke er hverken kompliceret eller tidskrævende at tilberede, er det klart en ret, som jeg kan finde på at servere for gæster, der sætter pris på at prøve noget nyt.

Den interessante historie om retten og Christoffers vej til denne opskrift kan læses her, og det er god læsning, så smut endelig derind. Jeg vil nøjes med at bringe opskriften i den version, som jeg lavede den. Jeg fulgte opskriften temmelig præcist, dog med enkelte ændringer på mængder og på krydderurterne. De fleste ingredienser kan købes i et større supermarked, men glaskål findes nemmest i mellemøstlige grønthandlere, hvor det også er lettest at få koriander til en rimelig pris.

Retten er temmelig mild, og næste gang vil jeg helt sikker tilsætte ½ finthakket rød chili til dippingsaucen, da jeg følte at den godt kunne mangle en smule "pang". Lidt søgning på retten viste, at det kan variere om der er chili i dipping saucen eller ej, så hvor autentisk det er, ved jeg ikke. Men jeg tror det ville bringe noget positivt til smagsoplevelsen.

Og så lige et tak til Christoffer for det gode arbejde. Det var en god oplevelse :)


Bun Cha til 2 personer


Ingredienser:

½ bundt koriander
½ potte basilikum
1/4 icebergsalat
1 gulerod
1/6 glaskål
3 dl. vand
saften fra 1 lime
2 spsk. sukker
3 spsk. fiskesauce
3 spsk. eddike

75 g. bacon i skiver

200 g. hakket svinekød 3-5 %
1 lille løg
1 fed hvidløg
½ spsk. fiskesauce
½ spsk. rørsukker
½ stængel citrongræs (jeg brugte dem på glas fra supermarkedet)
salt og peber

125 g. risnudler

Fremgangsmåde:

1. Snit salaten fint og bland den med bladene fra koriander og basilikum i en skål.

2. Rør vand, sukker, limesaft, fiskesauce og eddike sammen til dippingsauce.

3. Skær gulerødder i tynde skiver og snit glaskål i tynde stykker. Hæld det i dippingsaucen og fordel denne i to portionsskåle.

4. Skær hver skive bacon i fire stykker og steg bacon let sprød. Læg på fedtsugende papir og derefter på et fad.

5. Hak hvidløg, løg og citrongræs fint og rør det med svinekød, rørsukker, fiskesauce, salt og peber.

6. Form små flade frikadeller og steg i baconfedtet. Læg på fadet med bacon.

7. Kog nudlerne i saltet vand få minutter til de er møre. Hæld i en skål.

8. Server frikadeller, bacon, nudler og salat i skåle og giv hver person en skål med dipsauce. Hver person fylder så løbende sin skål op med salat, kød og nudler.



Salat med krydderurter

Dippingsauce

Frikadeller og bacon

Nudler




2 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud :-)

    Det med chilien er noget man selv bestemmer.

    Generelt er maden i Hanoi (nord), hvor Bun Chan kommer fra, ikke særlig stærk, men det rigtig gode sted vi spiste Bun Cha serverede de en skål med finthakket rød chili ved siden af, som man kunne komme ved.

    Og mange tak for de meget pæne ord :-)

    KH.
    Christoffer

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christoffer

      Det er interessant med den chili. Jeg tror mange går rundt i Danmark og tror, at al mad øst for tyrkiet er ustyrligt stærk, mig selv inkl. hehe. Tak for opklaringen i hvert fald :D

      Hilsen,
      Tina

      Slet