tirsdag den 18. september 2012

Hasselnøddekager med Chokoladeganache




Jeg så de her super lækre kager for nogle uger siden hos www.chocolat.dk, og jeg kunne slet ikke modstå dem, så da jeg skulle bage til min mors fødselsdag, måtte de bare være en del af repetoiret.

Selve ingredienserne og mængderne lavede jeg ikke om på (det turde jeg ganske simpelt ikke). Men jeg besluttede at lave kagerne firkantede, da der ellers gik meget af den lækre hasselnøddekage til spilde. At lave kagerne firkantede var i sig selv ganske fint og de blev flotte. Men en anden gang vil jeg nok lave 8 kager i stedet for 4, for de blev ALT ALT for store. Det var nærmest et måltid i en enkelt kage.


Hasselnøddekager med Chokoladeganache, 8 stk.


Ingredienser:

3 æg
100 g. sukker
110 g. hasselnødder
1 tsk. bagepulver

200 g. mørk chokolade
70 g. smør
50 g. hakkede hasselnødder

Fremgangsmåde:

1. Del æggene og pisk blommerne lette og luftige med sukker.

2. Blend hasselnødderne til nøddemel, bland dem med bagepulver og vend det i sukkermassen.

3. Pisk æggehviderne stive og vend dem i lidt ad gangen.

4. Hæld massen i en 20x30 cm. bradepande beklædt med bagepapir og bag ca. 50 min ved 160 grader.

5. Lad kagen køle helt af og lav imens ganachen.

6. Smelt chokolade og smør sammen over vandbad til det er glat.

7. Afkøl massen i køleskab til den er så tyk at den kan smøres på kagen uden at løbe og uden at kagen går i stykker.

8. Skær kanterne af bunden og skær den i 16 firkanter.

9. Læg bundene sammen tre og tre med et tyndt lag ganache.

10. Fordel resten af ganachen på de fire kanter af hver kage og vend den i hakkede nødder. Smør derefter ganache på toppen.

11. Lad kagerne køle ½ time eller mere i køleskab inden de serveres.



Dejen klar til bagning

Den bagte bund


Bunden skåret ud
Der smøres ganache mellem lagene
Kagerne med ganache mellem lagene



De færdige kager med ganache på toppen og ganache og nødder på sidderne



Ingen kommentarer:

Send en kommentar