torsdag den 29. november 2012

Mors Chokoladekage



Dette er selve "opskriften". Opskriften på den der kage, som jeg har fået et sted mellem 100 og 1000 gange i løbet af de sidste 34 år. Det er kagen, som min mor ALTID bagte, når det skulle være hyggeligt en søndag eftermiddag. Og senere blev det kagen som JEG altid bagte, når det skulle være hyggeligt. Og nu er det kagen jeg tyr til, når jeg skal bruge en kage der bare fungerer. Som altid smager godt, bliver som den skal og bringer lykke.

Og det var lige netop det jeg fik brug for igår morges kl. 7.15, da det gik op for mig, at hindbærsnitterne ikke ville makke ret! Så frem med skåle og el-pisker og ind i ovnen med kagen. Heldigvis var mine kolleger lige så vilde med kagen, som min familie altid har været :)

Kagen er let og luftig og holder sig frisk i op mod en uge. Den har en tendens til at krumme lidt, men den gode smag vejer helt sikkert op for det. Selv om kagen indeholder kaffe, smager den ikke mørkt eller af kaffe, og børn synes altid godt om den trods kaffen.

Mors Chokoladekage til ca. 25 personer


Ingredienser:


500 g. sukker
250 g. smør eller margarine
4 æg
375 g. mel
5 spsk. kakao
4 tsk. bagepulver
6 tsk. vanillesukker
2½ dl. stærk kaffe

Fremgangsmåde:

1. Pisk smør og sukker godt sammen.

2. Tilsæt et æg ad gangen og pisk grundigt derimellem.

3. Bland mel, kakao, bagepulver og vanillesukker og pisk det i skiftevis med kaffen.

4. Hæld i en smurt bradepande og sæt i en kold ovn lidt under midterste rille. Tænd ovnen på 175 grader og bag kagen 20-60 min alt efter tykkelse og ovn.

5. Lad kagen køle af. Den kan med fordel pyntes med glasur og krymmel eller kokosmel.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar