mandag den 26. november 2012

Svinekoteletter i Rømertopf



Så kom der bund i indlæggende der lå klar til bloggen, og derfor er det et par dage siden sidst. Men jeg har haft besøg af min mor her i weekenden og lørdag aften lavede jeg en lækker ret i min Rømertopf. Rømertopfen er lækker fordi alt er i et fad, og man kan nå at vaske op, mens den laver maden i ovnen = meget lidt opvask efter spisning. Desuden er den god til varme vinterretter med masser af saft og kraft.

Denne ret er ikke en traditionel koteletter i fad, men i stedet kød, kartofler og grønsager i en suppeagtig væske. Det bliver derfor lidt Pot au feu agtigt. Ovenpå retten drysses karse og æbletern og især æblerne gør noget rigtig godt for retten :)

Hvis du ikke har en Rømertopf kan du opnå samme resultat med et ildfast fad dækket med stanniol. Husk at din Rømertofp skal stå i vand mindst 10 min før brug, da den så ikke går i stykker i ovnvarmen.

Svinekoteletter i Rømertopf til 2-3 personer


Ingredienser:

300 g. svinekoteletter (jeg brugte fadkoteletter) skåret i halve
2 tsk. olie
100 g. hakket grønkål
500 g. kartofler i skiver
1 porre i ringe
2 gulerødder i skiver
2 fed hvidløg, hakket
1 spsk. timian
3 dl. hønsebouillon
1 dl. hvidvin
salt og friskkværnet peber
1 æble i tern
½ bakke karse

Fremgangsmåde:

1. Brun koteletterne i olie og krydr med salt og peber.

2. Bland kartofler, grønkål, porre, hvidløg og gulerødder i din Rømertopf og drys timian, salt og peber over. Vend lidt rundt.

3. Læg koteletterne skråt ned blandt kartofler og grønsager og hæld bouillon og hvidløg ved.

4. Læg låget på og stil i ovnen 45 min ved 200 grader.

5. Drys små æbletern og karse over retten og server.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar