fredag den 14. december 2012

Æbleskiver



Ingen jul uden og æbleskiver. Og hvad er en søndag i advent uden æbleskiver i skæret fra adventskransen. Eller også er det bare min dårlige undskyldning for at lave lækre hjemmelavede æbleskiver. Uanset grunden er æbleskiver bare fantastiske, når de er lavet fra bunden :)

Denne opskrift stammer fra Amo, og er uden kærnemælk. Jeg måtte lede i mine gemmer for at finde en opskrift uden kærnemælk, som jeg ikke lige havde i køleskabet, men det lykkes, og denne opskrift er bestemt ikke dårlig bare fordi der ikke er kærnemælk i.


Æbleskiver, ca. 25 stk.

Ingredienser:

150 g. mel
70 g. oliemargarine
2½ dl. mælk
2 æg
1 tsk. sukker
1/4 tsk. salt
1 knsp. kardemomme
1 knsp. bagepulver
2 tsk. citronsaft

25 g. oliemargarine til stegning

Fremgangsmåde:

1. Bland bagepulver, salt, sukker og kardemomme i melet og rør det godt sammen med mælken, så det er en jævn masse uden klumper.

2. Tilsæt oliemargarine, æg og citronsaft og rør godt sammen. 

3. Steg i en æbleskivepande med lidt margarine i hvert fuld. 

4. Server varme med sukker, flormelis og syltetøj eller hvad du nu synes.

ProPoints: 1,5 points per æbleskive




3 kommentarer:

  1. De er rigtig lækre. Jeg har så kommet en skive æble i nogle af dem, bare for at prøve. Det gør dem endnu mere lækre- eller lækre på en anden måde.

    SvarSlet
  2. Opskriften er god og æbleskiverne smager godt, og jeg lavede dobbelt portion, idet jeg skulle bruge ca. 50 stk. MEN det blev kun til 28 stk (pander á 7 stk. hver, så en enkelt portion giver altså kun 14 stk, og ikke som angivet ca. 25.

    SvarSlet
  3. Lækre æbleskiver og da jeg er mælkeallergiker brugte jeg laktosefri smør og mælk. Portionen passede lige til 21 stk.
    Smagte skønt.

    SvarSlet