tirsdag den 25. december 2012

Knækbrød fyld med Frø og Kerner






Wasa knækbrød kan bare på ingen måde måle sig med hjemmebagt. Og faktisk er det ikke særlig svært, og det tager ikke ret lang tid. Den eneste ulempe ved den hjemmebagte variant er, at fedtindholdet er betydeligt højere end i Wasa og lignende. Det er så til gengæld sundt fedtstof. Og man bliver langt mere mæt af et stykke hjemmebagt knækbrød end man gør af den købte Wasa-version.

Det her er mit første forsøg på knækbrød, og jeg synes det gik rigtig godt :) På et andet tidspunkt vil jeg prøve nogle varianter med færre kerner og frø også, så der er lidt at vælge imellem :) Jeg bruger halvdelen af denne portion (jeg bagte dobbelt) som en "værtindegave", når jeg skal hjem til min mor juleaften. Det er en fin gave i en tid, hvor alle har huset fuldt af søde sager og vin i forvejen :)



Knækbrød fyldt med Frø og Kerner, 24 stk.



Ingredienser:

200 g. mel
1 dl. olie
1 dl. vand
50 g. havregryn
50 g. græskarkerner
50 g. hørfrø
50 g. solsikkekerner
50 g. sesamfrø
1 tsk. bagepulver
1½ tsk. salt
ekstra sesamfrø

Fremgangsmåde:

1. Bland alle ingredienserne og ælt det til en fast dej. Tilsæt evt. mere mel. 

2. Del dejen i to klumper, rul dem så tyndt ud som muligt på bagepapir, og skær dem i 12 firkanter hver.

3. Læg bagepapiret på en bageplade, pensl med vand, drys med sesamfrø og bag 25 min ved 200 grader til knækbrødet er gyldent. 

4. Lad knækbrødene afkøle helt inden de pakkes i lufttæt beholder. 

ProPoints: 2 points per stykke










Ingen kommentarer:

Send en kommentar