onsdag den 16. januar 2013

Gullash


Jeg har fået nyt kamera :D Enhver madbloggers aller bedste gave! Den opmærksomme læser har måske opdaget, at mine billeder er blevet af tiltagende dårligere kvalitet. Jeg tror simpelthen, det var lykkes mig at opbruge kameraets zoom funktion på et niveau, hvor det ikke længere kunne stille skarpt. Men det kan den nye sag!

Igår spiste jeg gullash. Den ungarske version med nok cayennepeber til, at der skal kartoffelmos med hver en bid :) Jeg tilsatte gulerødder, for at spæde  mængden op uden at tilsætte ekstra mængder kød, men det kan man jo gøre som man ønsker. Retten er temmelig krydret og prikker i munden, men ved at skære ned på cayennepeberet får man let en mildere version, hvis man ønsker det.

Gullash til 2 personer


Ingredienser:

Gullash:
250 g. oksestrimler
2 tsk. olie
2 løg
½ karton tomatpassata
salt
friskkværnet peber
1 tsk. cayennepeber
2 gulerødder

Kartoffelmos:
400 g. kartofler
4 fed hvidløg
1 dl. mælk

Pynt:
Lidt frisk timian

Fremgangsmåde:

1. Brun kødet i olie i en gryde.

2. Tilsæt hakket løg, passata, cayennepeber, salt og peber og lad retten simre 10 min. 

3. Skræl kartoflerne og skær dem i store tern. 

4. Kog dem i usaltet vand med pillede hvidløgsfed til de er godt møre.

5. Tilsæt gulerod i skiver til kødretten og lad den simre endnu 20 min. Smag til med salt og peber.

6. Hæld vandet fra kartoflerne og pisk dem til mos med en el-mikser. Pisk mælk i og smag til med salt.

7. Server gullashen med kartoffelmos, et drys persille og f.eks. en salat af revet gulerod og spidskål med rosiner og limesaft. 

ProPoints: 11 point pr. portion







Ingen kommentarer:

Send en kommentar