onsdag den 30. januar 2013

Tacogryde


En god varm gryderet er simpelthen livet efter en lang dag ude i kulde og regn. Og som de fleste nok efterhånden har opdage, så skal det gerne være den krydrede slags i mit hjem :) Og denne er ingen undtagelse. Opskriften stammer fra Knorr, men jeg har tilladt mig at fjerne krydderiblandingen og tilsætte mine egne krydderier, så opskriften nu er uden halvfabrikata. 

Fløde: Jeg erstatter stort set al fløde i madlavningen med Milda madlavningsfløde 4 %. Jeg sparer på den måde en masse mættet fedt og en masse kalorier. Helt ærligt, så synes jeg, at resultatet med denne fløde bliver lige så godt som med piskefløde. Den tykner sauce og giver den cremede og "fede" smag på lige fod med andre flødetyper. Desuden er den meget nemmere at håndtere end f.eks. kaffefløde, da den ikke skiller og ikke bliver tynd. Man kan selvfølgelig vælge et federe madlavningsflødealternativ, men jeg synes bestemt at denne giver et rigtig godt resultat.

Tacogryde til 2 personer


Ingredienser:

2 tsk. olie
250 g. oksesteak
1 fed hvidløg
½ løg
150 g. majs
½ karton tomatpassata
2 dl. vand
½ terning grøntsagsbouillon
1 peberfrugt
1½ dl. madlavningsfløde 4 %
1 tsk. sambal oelek
1 tsk. paprika
1 tsk. spidskommen
1/4 tsk. stødt koriander
1½ tsk. salt
peber

120 g. basmatiris

Fremgangsmåde:

1. Put ris i en gryde med vand og 1 tsk. salt. Bring i kog og kog 10 min. Hæld vandet fra og hæld risen tilbage i gryden. Læg låget på og lad den stå til tacogryden er færdig. 

2. Skær steak i tern og steg i olie i en gryde ca. 3 min. 

3. Hak løg og hvidløg og tilsæt til kødet med majs. Steg 2 min.

4. Tilsæt vand, passata, sambal oelek, paprika, spidskommen, koriander, salt og peber og kog ved svag varme uden låg i 10 min. 

5. Tilsæt madlavningsfløde og peberfrugt i strimler og kog 5 min. 

6. Smag til og server med ris.

ProPoints: 13 points per person

Ingen kommentarer:

Send en kommentar