tirsdag den 8. januar 2013

Tunmousse


Denne forret var mit bidrag til nytårsmenuen. Vi er tre piger, der ofte holder nytår på samme måde. Jeg medbringer forretten, som skal være en tunmousse, værten laver hovedretten og sidstemanden medbringer dessert. Det kan let argumenteres, at der findes mere moderne og spændende forretter, men tunmousse er nu ikke at kimse af, og uanset mængden jeg medbringer, så bliver der spist op! :)

Opskriften har jeg fået af min mor, og jeg har ingen ide om, hvor hun har den fra, så lad os bare kalde den en familieopskrift ;) 

Husblas: Husblas kan være lidt tricky at håndtere, og det er enhver hjemmekoks værste mareridt, at der kommer "elastikker" i maden. Men det er nu relativt nemt at undgå. I stedet for at hælde husblasen direkte i retten, som der ofte står i opskrifterne, så kan man hælde en smule af retten i husblasen under piskning med el-mikser og derefter hælde det i resten af retten. Så undgår man nemt elastikkerne, og skulle det gå galt, så prøver man bare igen :)

Tunmousse til 4-6 personer

Ingredienser:

2 dåser tun i vand
3 blade husblas
3 dl. Cheasy Fraiche
1 tsk. citronsaft
1/4 tsk. cayennepeber
1 tsk. salt

300 g. groft brød
1 citron i både
1 bdt. dild eller brøndkarse til pynt

Fremgangsmåde:

1. Læg husblas i blød i rigeligt vand i 5 min.

2. Hæld vandet fra tunen og findel den med en el-mikser.

3. Rør Cheasy Fraiche, citronsaft, salt og cayennepeber i tunen. 

4. Smelt husblasen i det vand der hænger ved over vandbad, tilsæt 1 stor spiseske af tunmassen og pisk kraftigt med det samme med el-mikseren. 

5. Hæld husblasmassen tilbage i tunen og pisk grundigt.

6. Hæld i portionsglas eller en rugbrødsform foret med husholdningsfilm og stil i køleskabet mindst 5 timer og gerne til næste dag.

7. Hvis du  har brugt form, vend da moussen ud på et fad. Pynt med citronbåde og dild eller brøndkarse og server med brød til.

ProPoints: 6 point ved 6 portioner 


1 kommentar:

  1. Tunmousse går aldrig af mode, det fik vi også som forret til nytår sidste år - yumyum (:

    - Anne

    SvarSlet