tirsdag den 12. februar 2013

Fedtfattig Kyllingetærte med Peberfrugt



Det er international pandekagedag i dag. Og det går selvfølgelig ikke bloggen forbi. Dog har jeg gæster hele dagen, som bliver spist af med nogle lækre pandekager med kylling, bacon og avocado, men det kommer først på bloggen en af de nærmeste dage. Husk det nu, i dag skal der spises pandekager :)

Jeg er helt vild med tærter af nærmest alle slags, og den eneste grund til, at jeg stort set aldrig laver dem, er, at de pr. definition er meget kalorieholdige. Men men, jeg fandt denne opskrift i en Weight Watcher kogebog, og ganske overraskende er den RIGTIG god. Bunden er ikke sprød på traditionel vis - den er lidt mere sej i det. Dog stadig sprød. Bare anderledes :) Og god! 


Fedtfattig Kyllingetærte med Peberfrugt til 4 personer


Ingredienser:

Tærtedej:
1½ dl. hvedemel
50 g. smør
1½ dl. Cheasy hytteost
½ tsk. salt
1-2 spsk. vand

Fyld:
500 g. kyllingebryst
2 tsk. olie
1 porre
2 peberfrugter
1 tsk. rosmarin
1 tsk. timian
2 fed hvidløg
50 g. revet ost 13 %
2 æg
2 dl. mælk
salt og peber

Fremgangsmåde

1. Ælt ingredienserne til dejen sammen. Hold lidt igen med vandet, der skal kun i til konsistensen passer. Rul dejen ud og beklæd en smurt tærteform. Bag 10 min ved 200 grader.

2. Skær kyllingen i strimler og steg i olie til de er brunede. 

3. Tilsæt porre i tynde skiver og peberfrugter i strimler og steg dem møre med kyllingen.

4. Tilsæt finthakket hvidløg, salt og peber og hæld på tærtebunden.

5. Drys med rosmarin, timian og ost.

6. Pisk æg og mælk sammen og hæld det over tærten.

7. Bag på nederste rille i 30-40 min ved 200 grader.

ProPoints: 11 points per person

4 kommentarer:

  1. Jeg har det som dig med tærte, det er sjældent jeg laver det pga. det høje kalorieindhold. Jeg har også fundet en lettere opskrift på bunden, og afprøvet den, du kan se her hvordan: http://snakommad.dk/446-grov-sundere-taerte-med-kylling-og-porre

    Jeg skal helt klart teste din variant en dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina

      Den vil jeg helt klart prøve!! Tusind tak :D

      Slet
  2. Hej.. vil prøve at lave den med fuldkornsmel eller hvid hvede også tage 0,5 % mælk.. mon ikke det går... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror helt sikkert det går, men jeg tror, at hytteosten er vigtig for den fedtfattige dej, så hvis den bliver tør kunne det prøves med fuldkornsmel og hytteost :)

      Slet