fredag den 12. april 2013

Asiatisk Ris med Laks, Asparges og Kokos



Kombinationen i denne ret er måske lidt utraditionel, men ikke desto mindre smager det rigtig godt. Inspirationen kom fra et Uncle Bens opskrifthæfte, jeg fandt i supermarkedet. Dog spicet en hel del op, da den kraftige smag i retten ellers var salt. Det er jeg ikke så god til. Jeg tilsatte lidt flere grønsager og fordelte laksen på retten i stedet for at servere den ved siden af, men ellers er det kun krydringen der er ændret på.

Asiatisk Ris med Laks, Asparges og Kokos til 2 personer


Ingredienser:

120 g. jasminris
2 laksefileter
½ bdt. asparges
½ bdt. forårsløg
1 stor rød peberfrugt
165 ml. kokosmælk light
4 tsk. olie
2 tsk. rød karrypasta
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Kog risen i letsaltet vand 10 min, hæld vandet fra og lad risen hvile under låg.

2. Steg laksen i halvdelen af olien. Først med skindsiden nedad og derefter på de resterende sider. Den skal ikke gennemsteges men være "rosa". Fjern skindet og del i mindre stykker.

3. Skær forårsløg i skiver, asparges i bidder og peberfrugt i strimler.

4. Steg karrypasta i resten af olien i en wok i et minut. Steg forårsløg og peberfrugt med 1 minut.

5. Tilsæt kokosmælk, bring i kog og tilsæt asparges. Kog et par min. Smag til med salt og rør risen i.

6. Server med laks på toppen. 

ProPoints: 14 points per person





Ingen kommentarer:

Send en kommentar