lørdag den 12. oktober 2013

Rugboller




Så blev det igen tid til at bage en portion lækre boller til morgenmad og frokostsandwich. Store luftige boller, fulde af sund og mættende rugmel, og med potentiale til både morgenmad og frokost. Hvis du ønsker, kan du drysse bollerne med f.eks. birkes, sesam, fuldkornsrugmel eller noget helt andet.


Rugboller, 16 stk.


Ingredienser:

75 g. plantemargarine 60 %
5 dl. vand
1 pk. gær
1½ tsk. salt
2 spsk. akaciehonning
4 dl. rugmel
ca. 500 g. hvedemel

Fremgangsmåde:

1. Smelt margarinen og hæld vandet i. Rør gøren ud heri. 

2. Tilsæt salt, honning og rugmel og rør sammen. 

3. Tilsæt hvedemel lidt ad gangen og ælt godt.

4. Dejen hæver lunt og tildækket 1 time.

5. Ælt dejen godt igennem og del i 16 stykker. Form til boller og læg dem bagepapir på en bageplader. Efterhæver 30 min lunt og tildækket.

6. Bag bollerne ca. 15 min ved 200 grader.



3 kommentarer:

  1. Hej. Jeg har lige bagt dine boller. Jeg udskiftede dog vand med neutral youghurt og de blev rigtig gode. Tak for opskriften. Vh Heidi

    SvarSlet
  2. jeg har lige bagt dem med 250 g smør i stedet for margarine - de blev lort

    SvarSlet
    Svar
    1. Når du øger mængden af fedtstof så markant, så vil opskriften ikke længere hænge sammen. Med 75 gram smør var de nok blevet gode :)

      Slet