fredag den 19. april 2013

Kyllingefrikadeller






Jeg elsker kylling og har gennem tiden eksperimenteret en del med hakket kylling. Og det er vitterlig lidt en kunst at få det krydret interessant nok til at det ikke smager af ingenting. Jeg fandt denne opskrift i Claus Meyers Almanak, og lavede den præcis som der stod. 

Hakket kylling: De fleste butikker sælger kun hakket kylling i en version - med 10 % fedt. Det er et godt stykke over, hvad jeg ønsker at købe, men det er der heldigvis råd får. Rema1000 har ofte hakket kyllingekød med kun 5 % fedt. Om andre butikker også har det, ved jeg ikke, men det er det eneste sted her i byen, hvor jeg har fundet det. Jeg spiste frikadellerne med stegte, krydrede ris, men de kan også spises med pastasalat, kartoffelsalat, stegte kartofler og alt muligt andet.



Kyllingefrikadeller til 2 personer


Ingredienser:

1 spsk. rasp
2 spsk. mælk
200 g. hakket kylling 5 %
salt og friskkværnet peber
1 æg
1 lille håndfuld grofthakket basilikum
1 knsp. spidskommen
Revet skal af 1/4 citron

Fremgangsmåde:

1. Hæld mælk og rasp og lad det stå fem min. 

2. Rør kød, æg, basilikum, spidskommen, citron, salt og peber sammen. Rør rasp i.

3. Steg 8 små frikadeller og server. 

ProPoints: 6½ points per person

2 kommentarer:

  1. Brugte havregryn i stedet for rasp, og tilsatte karry, chilli og frisk ingefær.. mums de blev gode

    SvarSlet
  2. Jeg lavede en dobbeltportion og tilsatte 2 dl. revet gulerødder.. Mums..

    SvarSlet