onsdag den 16. oktober 2013

Gullasch med Masser af Rodfrugter og Kartoffelmos



Gullasch er traditionelt lavet med kun oksekød og løg, og det kræver en del kød at få det til at se ud af noget. Så jeg fandt denne opskrift i hos Aarstiderne, hvor kødet er suppleret med bunkevis af lækre rodfrugter -  og du kan bruge lige præcis dem, der allerede ligger i grønsagsskuffen. Jeg brugte rødbede og gulerod, og det er derfor dem der står i opskriften.

Gullasch med Masser af Rodfrugter og Kartoffelmos til 2 personer


Ingredienser:

250 g. oksekød i tern
200 g. gulerødder
200 g. rødbeder
2 løg
2 tsk. olie
1 tsk. mel
2 spsk. paprika
1 lille bundt timian
salt og peber

2 bagekartofler
1 dl. mælk
salt

Fremgangsmåde:

1. Kødet brunes i olien.

2. Løg tilsættes og der svitses ca. 1 min. Tilsæt evt. lidt ekstra olie.

3. Tilsæt paprika og svits et par minutter. 

4. Tilsæt hvedemel og rør godt. Hæld vand over så det dækker kødet og kog op under omrøring. 

5. Bind et stykke snor om timian og læg det i gryden. Kog ved svag varme under låg 2-3 timer. 

6. Skræld rodfrugterne og skær i tern. 

7. Kog dem i letsaltet vand 20 min. Køl af med det samme i koldt vand og dryp af. 

8. Skræl kartoflerne og skær i tern. Kog i usaltet vand ca. 20 min. 

9. Hæld vandet fra kartoflerne og mos med en elpisker. Tilsæt mælk lidt efter lidt til en passende konsistens og smag til med salt.

10. Når kødet er færdigt tages timian op og rodfrugterne tilsættes. Varm godt igennem og smag til med salt og peber. Server med kartoffelmos.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar