tirsdag den 15. oktober 2013

Vegetarisk Korma




Indisk mad behøver hverken at tage en halv dag at lave eller give halsbrand i dagevis. Denne curry er meget mild uden at den mister smagen af indien, og så er den super sund, da kødet er erstattet af hvide bønner og grøntsager. Derudover tager det kun 30 min at tilberede den. Saucen er jævnet med mandelmel, som både er dyrt og kalorieholdigt, og du kan udelade det og i stedet jævne saucen til sidst med maizena. Ønskes en mere spicy ret kan krydderierne fordobles.

Vegetarisk Korma til 2 personer


Ingredienser:

2 tsk. olie
1 løg
2 fed hvidløg
½ spsk. garam masala
½ tsk. stødt koriander
½ tsk. stødt spidskommen
½ tsk. stødt chili
1/4 tsk. gurkemeje
165 ml. kokosmælk light (en lille dåse)
250 g. champignon
50 g. mandelmel 
1 spsk. koncentreret tomatpure
1½ dl. vand
1 dåse/karton hvide bønner
1 rød peber
1 tsk. citronsaft
½ bdt. koriander
1 tsk. salt

100 g. basmatiris

Fremgangsmåde:

1. Hæld ris i en gryde med rigeligt vand og 1 tsk. salt. Bring i kog og kog ved svag varme 10 min. 

2. Si vandet fra og hæld risene tilbage i gryden. Lad dem trække 10-15 min under låg.

3. Svits hakket løg og hvidløg i olien et par minutter.

4. Tilsæt garam masala, koriander, spidskommen, chili og gurkemeje og svits 2 min.

5. Tilsæt kokosmælk, bring i kog og tilsæt champignon i små kvarte eller halve skiver, mandelmel, tomatpure og vand. Kog under låg ved svag varme 10 min. Rør jævnligt.

6. Tilsæt skyllede bønner og peberfrugt i strimler og kog yderligere 5 min. 

7. Tilsæt citronsaft, hakket koriander og salt og server med ris. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar