fredag den 7. februar 2014

Chokorangekage




Jeg bagte denne kage i forbindelse med, at jeg skulle have kage med på en weekendtur. Der skulle være nok til 25-30 mennesker og det skulle være nemt at transportere. Jeg fandt denne opskrift i Nigellas Køkken, og den smager rigtig godt. En kraftigt smagende chokolade- og appelsinkage der er blød og luftig. Jeg bagte kagen i rugbrødsforme, så den kunne skæres i skiver, men den kan selvfølgelig også bages i en bradepande. Kagen vil bestemt ikke blive dårligere, hvis man bruger den resterende appelsinsaft til at lave en lækker appelsinglasur. Opskriften er stor men kan nemt deles i 2 eller 3, hvis man skal bruge en mindre kage.


Chokorangekage, 30 stykker

Ingredienser:

450 g. blødt smør
6 spsk. lys sirup
525 g. rørsukker
6 æg
450 g. mel
2 tsk. natron
75 g. kakao
6 usprøjtede appelsiner

Fremgangsmåde:

1. Riv skrællen på alle appelsinerne og pres saften af tre af dem. 

2. Pisk smør, sirup og rørsukker godt sammen med en elmikser. 

3. Pisk æggene i 2 ad gangen. Pisk grundigt hver gang.

4. Bland mel, natron og kakao og pisk det i dejen. Den bliver ret tyk her.

5. Tilsæt appelsinskræl og -saft og pisk grundigt.

6. Beklæd 2 rugbrødsforme (1½ liter) eller en stor bradepande med bagepapir og fordel dejen heri.

7. Bag 30-45 min ved 175 grader midt i ovnen. Køl af 10 min i formene og vend derefter kagerne ud på en bagerist og lad dem køle helt af.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar