søndag den 21. december 2014

Klejner




Klejner er en vigtig del af mange danske familiers jul, og jeg er selv helt vild med dem. Det har normalt bare begrænset sig til en enkelt eller to fra bageren i løbet af december. Men i år har jeg valgt at prøve at koge dem selv. Jeg gider ikke spise klejner, der har ligget i en kagedåse i flere uger, så i stedet koger jeg dem først her i dag, hvor jeg får gæster der kan spise dem. Jeg fik desuden et råd fra min mor om, at man kan lave dejen og gøre klejnerne helt klar og så fryse dem ned. Så kan man tage dem op man skal bruge og koge dem, så de er helt friske.

Hvis man ikke har en klejnespore kan man let bruge et pizzahjul i stedet. Det er lige så let, men giver ikke den bølgede kant. 


Klejner, ca. 80 stk.


Ingredienser:

4 æg
270 g. sukker
1 usprøjtet citron
125 g. meget blødt smør
500 g. mel
1 knsp. hjortetaksalt
1 tsk. kardemomme
1-2 spsk. piskefløde

2 pakker palmin

Fremgangsmåde:

1. Pisk æg og sukker luftigt med en elmikser. Riv citronskallen og rør den i.

2. Pisk smørret i og pisk indtil dejen bliver sej.

3. Bland mel, hjortetaksalt og kardemomme og pisk det i dejen sammen med fløde. Saml dejen (den er meget blød) og læg den på køl 1 time eller natten over.

4. Mærk efter om dejen er elastisk - hvis ikke æltes en anelse mel i. 

5. Rul ud til ca. 3 mm tykkelse og skær i 3 cm brede strimler. Skær 6 cm lange klejner ud og skær et snit skråt midt på klejnen. 

6. Fold den ene ende igennem hullet i hver klejne. 

7. Varm palminen i en gryde og check med et træspyd om den er varm nok. Det skal syde om pinden. Kog klejnerne lysebrune ca. 2 min og læg dem til afdrypning på køkkenrulle. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar