lørdag den 25. april 2015

Spaghetti med Kødboller i Tomatsauce




Ugens Tema: Hakket svinekød

Denne opskrift afrunder emnet Hakket svinekød. Mandag starter endnu et kødemne, og denne gang er det kyllingeoverlår.

Dagens opskrift er en rigtig familiefavorit, og dem bliver jeg aldrig træt af. Det smager af forkælelse og alle kan lide det.

Spaghetti med Kødboller i Tomatsauce til 2 personer


Ingredienser:

Kødboller:
200 g. hakket svinekød
1 tsk. salt
peber
½ løg
20 g. rasp
30 g. revet parmesan
1/4 potte frisk basilikum
½ æg

Tomatsauce:
½ løg
2 tsk. olie
2 fed hvidløg
2 tomater
3 dl. tomatpassata (eller hakkede tomater)
salt og peber

100 g. spaghetti
20 g. revet parmesan
1 håndfuld frisk basilikum

Fremgangsmåde:

1. Rør kødet sammen med de øvrige ingredienser til kødboller
 og form til små kødboller. Læg dem på bagepapir på en bageplade og bag dem 15 min ved 225 grader.

2. Kog spaghetti i saltet vand.

3. Steg finthakket løg og hvidløg i olie et par minutter. Tilsæt hakkede tomater og kog ca. 5 min.

4. Tilsæt passata til saucen og lad den koge 5-10 min. Smag til med salt og peber.

5. Hæld vandet fra spaghettien og lad den dryppe af. Vend den med 1/3 af saucen og fordel i to tallerkener.

6. Læg kødbollerne i den resterende sauce og fordel over pastaen. Drys med parmesan og pynt med basilikumblade. 

2 kommentarer:

  1. Hvor er det bare skønt med temauger!!!

    Tomatsovsen til denne opskrift ser også helt fantastisk ud!! Den vil jeg prøve næste gang vi skal have kødboller i tomatsauce :-)

    Venter i spænding på inspiration til at få brugt nogle kyllingelår! :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line
      Tak for tilbagemeldingen. Det er nogle gange svært at vide, om læserne egentlig synes om det man laver, så det er dejligt at du skriver det. Og jeg håber, at du kommer til at synes om de mange kyllingeoverlårsopskrifter :)

      Slet