torsdag den 15. november 2012

Honningristede Cocktailpølser




Jeg har en lille "tapasklub" med to andre, og det betyder i bund og grund, at vi aftaler en dato, og der møder vi hver især op med 3 mindre retter. Tapas betyder derfor, for os, små retter, og det er ikke nødvendigvis synderlig spansk. Til tider sætter vi tema på. Det kan være et land, en årstid, en ingrediens eller en kok, men i denne omgang var der ikke noget tema.

Kunsten når vi mødes omkring disse tapas er, at bringe mængden af kød og brød så langt ned, at man har appetit til at smage alle ni retter. Så typisk medbringer jeg 1 ret med kød og helst kun 1 ret der involverer brød.

Denne ret stammer fra Nigella Express, og den er helt perfekt i denne sammenhæng, da den er meget lidt tidskrævende - arbejdstiden er vel 2-3 min ud over ovntid - og den er ikke synderligt dyr, hvilket også kan være vigtigt i tider, hvor jobbene ikke hænger på træerne.

Retten er baseret på cocktailpølser, og de fås jo som vi alle ved i to versioner - dem med skind og dem uden. På billedet i kogebogen er pølserne skrumpet ind og rynkede, og jeg vurderede, at kun pølser med skind ender med at se sådan ud. Og det kan godt være pølser med skind ende med at se sådan ud, men det gjorde mine ikke. Så det kan godt være at det kræver pølser uden skind. Men uanset, så smagte pølserne rigtig godt, og de faldt i god jord hos alle.

Retten vil også egne sig fortrinligt i en brunch.

Honningristede Cocktailpølser, tapasret til 4 personer


Ingredienser:

500 g. cocktailpølser m. skind
1 spsk. olie
75 g. akaciehonning
1 spsk. sojasauce

Fremgangsmåde:

1. Læg pølserne i et ildfast fad, de skal gerne ligge i flere lag.

2. Rør honning, olie og sojasauce sammen og blandt det i pølserne.

3. Stil i ovnen 30 min ved 225 grader. Rør rundt af og til.

4. Server 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar