onsdag den 11. juli 2012

Gryderet a l'Espagnole




Det hænder at jeg tyr tilbage til de gode gamle Karoline kogebøger fra 80'erne. Opskrifterne er ofte gode og fugnerer både når man følger dem til punkt og prikke, og når man som jeg vælger at udskifte lidt i ingredienserne.

Denne opskrift er fra hæftet Det bedste og er noget af en gammel sag. Hvor spansk den lige er kan vi nok diskutere, men i hvert fald er der nogle spanske undertoner i valget af ingredienser. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den, hvilket vil sige mindre fedt og flere grønsager sammenlignet med originalen.


Gryderet a l'Espagnole til 2 personer


Ingredienser:

200 g. svinekød i tern
50 g. bacon i tern
2 tsk. oliemargarine
2 tomater
½ peberfrugt
200 g. champignon
1 tsk. salt
½ tsk. friskkværnet peber
1 tsk. paprika
10 grønne oliven uden sten
1½ dl. madlavningsfløde 4 %

Fremgangsmåde:

1. Fjern det hårde sted hvor stilken har siddet på tomaterne og skær et stort kryds derigennem. Put dem i kogende vand og lad dem koge 30 sekunder. Hæld vandet fra og overhæld med koldt vand.

2. Fjern skinnet på tomaterne og skær dem i tern.

3. Svits svinekødet i olien til det tager lidt farve.

4. Tilsæt bacon, tomattern, peberfrugt i strimler og champignon i tern.

5. Krydr med salt, peber og paprika.

6. Tilsæt kvarte oliven og fløde og rør blidt rundt. Læg låg på og lad retten simre 45 min.

7. Smag til med salt og server med ris.

1 kommentar:

  1. Oliemargarine og madlavningsfløde? Arh.... Smør og piskefløde. Og oliven skal være med peberfrugt😉

    SvarSlet