torsdag den 12. juli 2012

Æggekage med Sommergrønt




Jeg har mere eller mindre fast indført en vegetardag i min aftensmad, ikke fordi jeg mener kød er dårligt eller forkert eller usundt for den sags skyld, men fordi der er et hav af muligheder indenfor vegetar og veganerkøkkenerne, som jeg ellers har tendens til at glemme.

I denne uge blev det til en ganske tilforladelig æggekage, som trods alt faktisk smager rigtig godt. Den er fyldt med kartofler og lækre grønsager og strutter af sundhed. Hvis man synes det der med vegetarmad er lidt tamt, så kan man sagtens tilsætte bacon- eller skinketern til æggekagen. Men jeg synes den var lækker og kan klart anbefale den uden :) Grønsagerne kan udskiftes efter smag og hvad du har i køleskabet.


Æggekage med Sommergrønt til 2 personer


Ingredienser:

1 løg
2 tsk. olie
1 peberfrugt i tern (rød eller grøn er pænest)
250 g. kartofler, kogte
150 g. ærter
4 æg
2 dl. mælk
3 spsk. mel
salt og friskkværnet peber

2 tomater
purløg
brød

Fremgangsmåde:

1. Tænd ovnen på 200 grader.

2. Steg hakket løg bløde i olie ved middel varme.

3. Tilsæt peberfrugter og steg ca. fem min.

4. Tilsæt kartoffeltern og ærter og varm igennem. Hæld i et ildfast fad.

5. Pisk æg og mel sammen og tilsæt mælken. Krydr med peber og ca. 1 tsk. salt. Hæld over grønsagerne.

6. Bag æggekagen i ovnen 20-25 min, til den er fast  hele vejen igennem. Jeg bager altid æggekager i ovnen, da det får dem til at hæve mere, samtidig med at de bliver gennembagte uden risiko for sort bund.

7. Server æggekagen pyntet med klippet purløg, tomatbåde og brød.



Løg og peberfrugt steges

Kartofler og ærter varmes med

Æggekage bagt i ovnen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar