mandag den 18. maj 2015

Svinemørbrad med Lun Rabarberkompot - og nyt ugetema: Rabarber




Ugens tema: Rabarber

Rabarber er en af de råvarer, som jeg altid har ønsket at få brugt, men aldrig rigtig har fået hjem i køkkenet. Og da det er højsæson for de røde stilke nu, så skal det også endelig ske. Jeg har derfor fyldt ugen op med nogle ret forskelligartede opskrifter med rabarber.

Ugens opskrifter:

Svinemørbrad med lun rabarberkompot (hovedret)
Frisk rabarbersaft (drik)
Grillet laks med rabarbersauce og varm linesalat (hovedret)
Smuldrekage med rabarber (kage)
Kylling a la mormor (hovedret)
Rejecocktail med rabarber og basilikum (forret)

Dagens ret er fuld af forårets lækkerier. Lækre røde rabarber, nye fine kartofler og danske agurker, der strutter af friskhed. Vi spiser typisk agurker rå, men i denne ret er de stegte, og jeg kan helt sikkert anbefale at prøve de. Det er en helt anden oplevelse, når de er stegt på panden. Kartoflerne er most med rygeost, og det giver dem en meget dansk sommersmag. 




Svinemørbrad med Lun Rabarberkompot til 2 personer


Ingredienser:

250 g. afpudset svinemørbrad
salt og peber
olie til stegning
1 agurk
300 g. nye kartofler
50 g. rygeost
150 g. rabarberstilke
10 g. smør
1 spsk. sukker

Fremgangsmåde:

1. Kog kartoflerne 15 min i letsaltet vand. Hæld vandet fra, men gem lidt af det.

2. Skær svinemørbrad i 4 skiver og krydr med salt og peber. Steg i olie. Tag det af varmen og hold det varmt.

3. Skær agurken i halve på langs, fjern kernerne og skær i tykke skiver. Steg i fedtstoffet fra mørbraden 3-5 min. 

4. Rens rabarber og skær i skiver på skrå. Steg i smør 3-5 min. Drys med sukker og lad det smelte. Tag af varmen.

5. Mos kartoflerne let og rør rygeost og lidt af kogevandet i. Smag til med salt og peber.

6. Server svinemørbrad med kartoffelmos, agurker og rabarberkompot. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar