søndag den 23. august 2015

Bløde Havreboller




Det er længe siden, jeg har lagt noget på bloggen, og ja, jeg har haft brug for en pause fra bloggen - især fordi jeg havde fået den sat op, så jeg skulle bruge meget tid på den. Det er ikke rigtig givtigt for mig at skulle det, så herfra kommer der opskrifter, når jeg har nogen. Det bliver nok lidt færre end før, men mon ikke der kommer en del af alligevel :)

Min eftermiddagssnack består altid af en bolle, som kan spises med en hånd mens arbejdet passes med den anden. Og for at det ikke bliver for kedeligt, bager jeg en ny slags boller hver gang. Denne gang blev det store, bløde havreboller, som er vokset sammen, så der ikke er så meget skorpe.

Opskriften stammer fra madbloggen CookieCrumble, men er modificeret en smule. Du kan se originalopskriften her

Bløde Havreboller, 24 stk.


Ingredienser:

50 g. gær
3 dl. lunkent vand
½ spsk. salt
2 spsk. sukker
½ dl. raspolie
3,75 dl. kærnemælk
2 æg
200 g. grovvalsede havregryn
ca. 1 kg. hvedemel

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt salt, sukker, olie og kærnemælk.

2. Rør æggene i og derefter havregryn.

3. Tilsæt mel lidt efter lidt og ælt godt igennem. Dejen må ikke være for fast. Hæver lunt og tildækket 45 min.

4. Ælt dejen igennem og del den i 24 stykker. Læg dem tæt på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve lunt og tildækket 30 min.

5. Bag bollerne ca. 15 min ved 200 grader. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar