tirsdag den 15. september 2015

Andebryst med Smørdampede Grøntsager




Vi forbinder ofte anden med jul, men den kan sagtens spises i den varme halvdel af året med lækre sprøde grøntsager til. 

Andebryst med Smørdampede Grøntsager til 2 personer


Ingredienser:

2 andebryster
1 spsk. frugteddike
salt og peber

½ spsk. smør
½ dl. vand
4 gulerødder
4 forårsløg
250 g. frisk spinat
salt og peber

400 g. kartofler
1 spsk. olie
salt og krydderier

Fremgangsmåde:

1. Rids skindet på andebrysterne i rudemønster og krydr med salt og peber. Steg dem 15 min med skindsiden nedad ved svag varme. Vend dem og steg dem yderligere 15 min. Lad dem hvile 10 min.

2. Skær kartoflerne i både og vend dem med olie, salt og dine favoritkrydderier. Steg dem i ovnen 30 min ved 200 grader.

3. Skær gulerødder i bjælker og forårsløg i tykke ringe. Rens spinaten og pluk kraftige stilke af.

4. Smelt smørret i en gryde og tilsæt vandet. Bring i kog og tilsæt gulerødderne. Læg låg på og damp 5 min. 

5. Tilsæt forårsløg til gulerødderne og damp yderligere 5 min. Tilsæt spinaten og damp til den netop falder sammen. Smag til med salt og peber.

6. Hæld halvdelen af andefedtet af panden og hæld eddike op til resten. Varm det kort igennem.

7. Anret grøntsager og kartofler på to tallerkener. Skær andebrysterne i tynde skiver og anret ovenpå grøntsagerne. Hæld saucen over kødet. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar