lørdag den 26. marts 2016

Madplan uge 13 - Forårsfornemmelser

Jeg har længe overvejet at lave madplaner her på bloggen, og nu skal det have et forsøg. Kommenter gerne med alt mellem himmel og jord. Ris, ros, ideer, spørgsmål osv. 

Jeg forestiller mig en ugentlig madplan til 2 personer inkl. indkøbsliste. Er man 4 kan den nemt ganges op. Jeg vil bestræbe mig på at undgå madspild ved at bruge eventuelle rester af frugt, grønt og mejeriprodukter i løbet af ugen. Købes kød i større mængder kan det fryses.


Den første ugeplan får temaet: Forårsfornemmelser. Sommeren nærmer sig, og i foråret er det dejligt at få sat lidt sommermad på bordet. Ugens menu består derfor af forårets og sommerens frugt og grøntsager, salater og lette kødretter.

Mine madplaner indeholder altid mindst 1 dag med fisk og mindst 1 kød-fri dag. Maden har oftest en forberedelsestid på max 30 min plus evt. tid i ovnen/gryden, og jeg noterer, hvis en af dagene kræver længere tid. Indkøbslisten er til de fem hverdagsretter til to personer, og jeg vælger råvarer med lavt fedtindhold og højt fiberindhold. Du kan altid erstatte med lignende varer, hvis du f.eks. ikke ønsker fedtfattige mejeriprodukter. Weekendlækkerierne skal indkøbes ved siden af.

Madplan uge 13 - Forårsfornemmelser




Lækker krydret laks i pitabrød med en frisk hvidløgsdressing og sprøde grøntsager.
Arbejdstid: 20 min

Tip:
De to resterende pitabrød i pakken kan bruges i madpakken eller fryses ned til en anden gang.

Husk:
Kog 300 g. små kartofler til i morgen mens du tilbereder dagens ret. Så er de klar i morgen.





 Lækkert krydrede kyllingefrikadeller med 
en traditionel kartoffelsalat og en 
broccolisalat som tilbehør.
Arbejdstid: 30 min

Tip:
Frys resten af det hakkede kyllingekød 
ned til en anden dag.
Basilikum holder fint i et lyst vindue. 
Den skal vandes ofte og altid stå i fugtig jord.

















En af mine livretter. Rødt kød og peanutbutter går rigtig godt hånd og i hånd, og salaten smager af sol og sommer i fjerne egne.
Arbejdstid: 30 min









Torsdag: Løgtærte medCremefraiche og tomatsalat.


En lækker og sommerlig tærte fuld af søde løg.
Arbejdstid: 30 min (+40 min bagetid)

Lav en tomatsalat ved at lægge 4 tomater i skiver lagvis med 1 rødløg i ringe. Drys med salt og peber og dryp olivenolie over grøntsagerne. Smuldr 75 g. feta over retten sammen med grofthakket basilikum. 

Tip:
Tag de to resterende stykker tærte med som madpakke eller frys dem ned til en dag, hvor det skal gå hurtigt.




En lækker og sommerlig måde at spise kylling på med en kold ærtesalat til. Brug basilikum og purløg som krydderurter. Som tilbehør er der en grøn salat med blåbær (i stedet for salaten på billedet) og et stykke brød.





















Weekend:



En lækker weekendmiddag som sagtens kan serveres for gæster.














Lækre små cheesecakes som smager fantastisk til en kop kaffe eller som dessert efter svinemørbraden. 









Indkøbsliste:

Indkøbslisten indeholder ikke disse basisvarer:
Salt, peber, karry, paprika, sukker, olie, æbleeddike

Kød:
200-250 g. laksefilet
200 g. hakket kylling
2 kyllingebrystfileter
2 oksesteaks

Mejeri:
½ l. Cheasy fraiche
1½ dl. mælk
4 æg
50 g. revet ost
150 g. feta
1 rulle fuldkorn tærtedej

Frost:
150 g. ekstra fine ærter fra frost
4 store fuldkornsboller (f.eks. Vores frokoststykker fra Føtex/Bilka)

Frugt og grønt:
1 potte dild
1 potte purløg
2 potter basilikum
6 fed hvidløg
1 løg
8 rødløg
4 store tomater
2 gulerødder
2 hjertesalat
1 hovedsalat
150 g. sukker-/slikærter
3 forårsløg
300 g. små kartofler
1 broccoli
1 citron
1 lime
2 røde æbler
100 g. blåbær

Kolonial:
4 fuldkornspitabrød
25 g. cashewnødder
30 g. mandelsplitter
1 lille dåse kokosmælk, 165 ml

Basisvarer:
Cayennepeber
Spidskommen
Kanel
Ras
Dijonsennep
Rød karrypasta
Peanutbutter, helst crunchy
Fiskesauce
Flydende honning



Ingen kommentarer:

Send en kommentar