torsdag den 10. maj 2012

Chili i Fad




Det er eksamenstid og jeg har brugt hele dagen på at færdiggøre en række eksamensopgaver, og det har småregnet hele dagen og ser lidt gråt ud udenfor. Begge gode grunde til at lave noget comfortfood!! :) Jeg fandt denne ret på BBC Good Foods hjemmeside, men har ændret en smule i den (blandt andet har jeg tilsat salt, da det brillierede ved sit fravær). Der var ost drysset over retten, men det virkede temmelig malplaceret, og jeg vil klart udelade det en anden gang, og jeg har derfor taget det ud af opskriften. Retten er nok egentlig mest en vinterret, men den er super lækker når solen ikke lige står højst på himlen. Jeg krydrer retten ret stærkt, så spar på chilien hvis du ønsker en lidt mildere version. Til trods for betegnelsen "comfortfood" er retten fedtfattig og indeholder relativt mange kostfibre. Det færdige resultat var absolut ikke fotogent, og jeg har derfor ikke lagt et billede op.


Chili i Fad til 3-4 personer


Ingredienser:

1 tsk. spidskommen
1 tsk. timian
1 spsk. chilipulver
300 g. hakket oksekød 3-6 %
1 ds. kidneybønner i lage
1 karton tomatpassata (400 g.)
200 g. majs
1 peberfrugt i tern
2 tsk. hvidvinseddike
2 tsk. farin
1 terning oksekødsbouillon

3 bagekartofler
ca. 2 dl. minimælk

Fremgangsmåde:

1. Varm lidt olie i en stor gryde og svits kødet heri. Tilsæt krydderierne og svits dem med til sidst.

2. Tilsæt skyllede bønner, tomatpassata, majs, peberfrugt, hvidvinseddike, farin, bouilllonterning og 1 dl. vand, varm igennem og læg låg på gryden.

3. Simrer 20 min ved lav varme. Herefter tages låget af og retten simrer yderligere 20 min. Imens tilberedes kartoffelmosen.

4. Skræl kartoflerne, skær dem i store terne og kog dem til de er møre.

5. Hæld vandet fra kartoflerne og lad dem dampe tørre et øjeblik. Tilsæt 1½ tsk. salt og pisk dem til en tyk mos.

6. Tilsæt mælk lidt efter lidt mens der piskes. Mosen skal være luftig men må ikke blive for tynd.

7. Kødet fordeles i bunden af et ildfast fad og kartoffelmosen fordeles herover.

8. Gratinerer 25 min ved 220 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar