tirsdag den 22. maj 2012

Kartoffelskaller med Guacamole




Denne ret var en del af min tapasmenu i sidste uge, men den kan faktisk bruges til mange forskellige ting. En lækker sommerfrokost, et let aftensmåltid, tilbehør til kød eller hvad man nu måtte have lyst til. Retten er fra bogen "Enkle snacks", et 20 kr. kup i Føtex. Jeg fik ikke kartoflerne ordenligt sprøde, og jeg tror det er fordi, der var for meget kartoffel tilbage i skallen. Så hemmeligheden er noget med at få kartoflene ud af ovnen i det øjeblik de er færdige og lade dem køle HELT af. Så tror jeg retten bliver endnu bedre.


Kartoffelskaller med Guacamole, 4 stk.


Ingredienser:

2 små bagekartofler
1 tsk. olivenolie
groft salt

1 stor moden avocado
½ spsk. citronsaft
1 tomat, hakket, uden saft og kerner
1 tsk. revet citronskal
50 g. friskost med hvidløg og urter
2 finthakkede forårsløg
Tabasco efter smag
Salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Bag kartoflerne (uden staniol) 1-1½ time ved 200 grader. De skal kun lige være færdige. Lad dem køle af mindst 1 time.

2. Flæk kartoflerne på langs og skrab det meste af "kødet" ud, der skal kun være omkring ½ cm. skal.

3. Pensl indersiden med olie og drys med salt. Bag 30 min ved 200 grader til kartoflerne er sprøde.

4. Mos avocado med citronsaft og tilsæt de øvrige ingredienser. Bland godt.

5. Afdryp kartoffelskallerne på køkkenrulle og server med guacamole. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar