fredag den 18. maj 2012

Pulled Pork Burger med Coleslaw





Fridag nummer to efter bacheloreksamen blev nydt i fulde drag og der gik igen nogle timer i køkkenet, med en af mine absolutte amerikanske favoritter. Opskriften på pulled pork er fra Magasinet Mad, men jeg har lavet den en del gange efterhånden, så den er tilpasset vores smag. Og det fantastiske er, at denne pulled pork IKKE tager hverken halve eller hele dage at lave men sølle tre timer. Opskriften på coleslaw er min egen. Jeg har brug færdigkøbte burgerboller her, men de med fordel udskiftes med hjemmebagte.

Pulled Pork Burger med Coleslaw (6 burgere)

  
Ingredienser:

500 g. nakkekoteletter eller nakkesteg
1 stor tsk. sambal oelek
1 tsk. spidskommen
5 nelliker
1 tsk. salt

6 burgerboller (alm. størrelse)

3 gulerødder
1/4 hvidkål
1 dl. let mayonnaise
1 tsk. salt
1 spsk. citronsaft
friskkværnet peber
½ dl. let mayonnaise
3 spsk. sød chilisauce
1 tsk. salt

Fremgangsmåde:

1. Læg koteletterne i et ildfast fad, smør sambal oelek over dem og drys med spidskommen, salt og nelliker. Hæld 4 dl. vand i fadet, dæk med folie og sæt det i ovnen ved 150 grader i 3 timer.

2. Snit gulerødder og hvidkål fint, evt. på et mandolinjern, og læg det i en skål. Tilsæt mayonnaise, salt og citronsaft og peber og rør godt rundt.

3. Rør mayonnaise, chilisauce og salt til en dressing.

4. Tag kødet op af fadet og i en skål. Riv det fra hinanden med to gafler. Tilsæt 8 spsk. af stegevandet, rør rundt og smag til med salt.

5. Varm burgerbollerne i ovnen.

6. Flæk burgerbollerne og smør dem med chilimayonnaisen. Læg coleslaw på underen og stabl kød ovenpå. Læg overen på og server.




Kødet før stegning

Kødet efter stegning

Pulled pork



Coleslaw








3 kommentarer:

  1. Super fedt, at man kan lave pulled pork så hurtigt - anede jeg faktisk ikke.. Det skal prøves!

    Jeg læste andetsteds, at du kører på WW propoints - det gør jeg også.. Så HVIS du tilfældigvis skal i gang med lommeregneren på denne opskrift, så må du ENDELIG meget gerne skrive på opskriften.. Tak! :-)

    OG forresten da: Tak for opskriften i det hele taget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christian

      Ja det er super fedt at man kan lave pulled pork uden at skulle holde ferie for det :) Der kommer pro points på opskriften på et tidspunkt, men jeg ved ikke lige hvornår. Der er dog det med netop denne opskrift, at jeg slet ikke er klar over, hvor meget fedtstof der siver ud i vandet, som man kun bruger en smule af. Så den vil være svær at vurdere ordentligt.

      Hilsen,
      Tina

      Slet
  2. DE HER SMAGER DEEEEEEJLIGT! Advarsel, risiko for ekstrem mæthedsfornemmelse :)

    SvarSlet