fredag den 31. august 2012

Cevapcici i Pitabrød




Enhver der har været på ferie på Balkan ved, at hvis der er noget de er seriøst gode til dernede, så er det at krydre deres mad så den er smagfuld og lækker. Og det er principielt ikke mere kompliceret end man sagtens kan gøre det i sit eget lille danske køkken. Heldigvis :) Hvor bosnisk pitabrød er kan diskuteres,  og man kan sagtens vælge andet tilbehør end jeg brugte her.

Jeg bruger konsekvent meget magert hakket oksekød. Helst det under 5 % fedt, hvis jeg kan få fat i det. Og det er der flere grunde til. For det første er det naturligvis sundere end de federe varianter, og der er mere kød tilbage, når fedt er stegt fra. Når jeg hører andre argumentere for de federe varianter, er hovedbegrundelsen oftest, at der ingen smag er i magert kød. Det er nok sandt hvis man på bedste traditionel dansk vis sørger for at gennemstege sit kød, og så lige give det 5-10 min for at være helt sikker. Kun fedt kan redde sådan et stykke kød. Hvis man steger magert oksekød som bøf/frikadeller skal det kun steges til det lige netop er gennemstegt, eller endnu bedre til det er rose i midten med en fin stegeskorpe (ja jeg ved godt at der står noget andet på pakken). I kødsauce og lignende vil smagen i kødet være omtrendt den samme uanset fedtindhold, men man skal give saucen noget smag, hvis den ikke indeholder en masse fedt, og det er der rig mulighed for med tomat, krydderier, urter, grønsager osv.


Cevapcici i Pitabrød til 1 person

 
Ingredienser:

100 g. hakket oksekød 3-5 %
1 knsp. bagepulver
1 knsp. cayennepeber
1 knsp. paprika, stærk eller røget
½ tsk. salt
1 fed presset hvidløg
½ spsk. vand

1 tsk. olie
Salat
½ rødløg i skiver
½ peberfrugt i skiver
2 spsk. græsk yoghurt max 2 %
1 pitabrød

Fremgangsmåde:

1. Rør krydderier og vand sammen og lad det stå fem min.

2. Ælt kød med krydderier, form små pølser (på størrelse med cocktailpølser), og steg dem ved middelstærk varme i olie til de er netop gennemstegt.

3. Server cevapcici i et lunt pitabrød med grønsager og græsk yoghurt. Fyldet kan ikke være i pitabrødet, så spis resten ved siden af brødet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar