tirsdag den 21. august 2012

Laksestykker med Spinatcreme




Jeg elsker laks i diverse afskygninger og især med spinat til, men af og til kan det der spinattilbehør godt blive lidt tamt og kedeligt. Det undgik jeg heldigvis med denne opskrift. Spinatcremen var utroligt lækker og en fin kombination af surt og salt til den lidt fede fisk og til kartoflerne. Jeg spiste kartofler til men man kan sagtens vælge at spise noget andet til, f.eks. pasta.

Opskriften er fra kogebogen 1001 De bedste måltider som er en god kogebog med masser af inspiration. Jeg lavede opskriften med enkelte ændringer og skriver den som jeg lavede den.

Opskriften er til én person, men den kan let ganges op. Lav 3 x opskriften, hvis det er til en fyr og en pige. Lav 2 x opskriften til to piger. Til en familie ville jeg lave 4-5 x opskriften alt efter børnenes alder.


Laksestykker med Spinatcreme til 1 person


Ingredienser:

½ løg
1 tsk. olie
5 kugler frossen hakket spinat, opstøet
½ dl. grønsagsbouillon
1½ spsk. græsk yoghurt max 1 %
1 laksefilet
salt og friskkværnet peber
Olie

Fremgangsmåde:

1. Skær løget i tynde skiver og steg det ved middel varme ca. 5 min. Det må ikke tage farve.

2. Tilsæt bouillon og spinat og kog nogle minutter.

3. Tag af varmen, tilsæt græsk yoghurt og smag til med salt og peber.

4. Steg laksen kort på alle sider til den netop er gennemstegt og server med spinatcreme.

1 kommentar:

  1. super lækker ret, dejligt om sommeren ,hvor man kan smide laksen på grillen

    SvarSlet