mandag den 24. september 2012

Citronmåne med Marcipan




I forbindelse med en gang søndagskaffe i det kolde efterårsvejr besluttede jeg at prøve en kage fra et ældre nummer af Mad!. De havde for noget tid siden et tema om "Kager fra tankstationen" og i den forbindelse en hjemmelavet citronmåne. Tøserne og jeg er alle vilde med den friske smag af citron, så kagen var oplagt.

Kagen er både saftig og lækkert samtidig med at den er frisk og ikke falder så tungt. Jeg fulgte opskriften sådan rimeligt, men i stedet for kærnemælk brugte jeg en rest Cheasy Vanille yoghurt. Det gjorde i hvert fald ikke kagen dårligere, men mængden var også så lille at vanillesmagen ikke trådte frem overhovedet.


Citronmåne med Marcipan


Ingredienser:

150 g. smør
150 g. rørsukker
100 g. marcipan, revet
3 æg
1 æggeblomme
fintrevet skal af 2 citroner
100 g. mel
2 tsk. bagepulver
½ dl. kærnemælk el. yoghurt

25. rørsukker
saft af 1 citron

250 g. flormelis
saft af 1 citron

Fremgangsmåde:

1. Pisk smør, rørsukker og marcipan sammen til en jævn masse.

2. Tilsæt et æg ad gangen og pisk grundigt. Pisk til sidst æggeblommen i.

3. Bland mel, bagepulver og citronskal og pisk det i dejen.

4. Pisk kærnemælk/yoghurt i.

5. Hæld dejen i en springform beklædt med bagepapir i bunden og smurt med smør på siderne. 

6. Bag ca. 35 min ved 185 grader. Læg staniol over hvis kagen bliver for mørk. 

7. Hæld citronsaft og rørsukker i en gryde og kog 5 min under omrøring. 

8. Når kagen tages ud af ovnen prikkes huller i overfladen med en gaffel. Hæld siruppen over og lad kagen afkøle helt.

9. Rør en tyk glasur af flormelis og citronsaft og fordel den på kagen. 

10. Tag kagen ud af formen og server den. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar