søndag den 28. oktober 2012

Chili con Carne




Som sagt så mange gange før, så elsker jeg stærk mad, og en af mine absolutte favoritter er chili con carne. Det er dog normalt ikke en ret man kan lave særligt spændende på en halv time, hvilket til hverdag er min tålmodighedsramme, når jeg kommer sulten hjem fra arbejde hehe.

Men jeg fandt en opskrift i Nigella Lawsons kogebog: Nigella Express. Og den er bare så super lækkert. Den smager af langsom madlavning og masser af kærlighed til processen, og så tager den kun en halv time at lave. Det er ikke ligefrem en sundhedsfremmende version af retten, men den er heller ikke så usund, at det ikke går an til hverdag. Den har både spanske, asiasiske og indiske undertoner, og alt i alt er det en super god smagsoplevelse, så det er bare med at komme i gang :) Der er ikke salt i den oprindelige opskrift, men det manglede jeg fuldstændig ved tilsmagninge, så det har jeg tilføjet. Jeg har desuden fjernet kardemommen, da jeg ikke syntes, at den passede til retten.

Chili con Carne til 2-3 personer


Ingredienser:

75 g. chorizo
200 g. hakket oksekød 3-5 %
1/4 tsk. spidskommen
1/4 tsk. koriander
1/4 tsk. kanel
200 g. tomatpassata
200 g. chilibønner
1/4 dl. sød chilisauce
½ tsk. sambal oelek
2 tsk. salt

Fremgangsmåde:

1. Skær chorizo i strimler og steg det i en gryde ved middel varme til det begynder at blive sprødt.

2. Svits kødet med til det er brunt.

3. Tilsæt krydderier, passata, bønner, chilisauce, sambal oelek og salt og kog 20 min. 

4. Server med ris og salat. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar