onsdag den 10. oktober 2012

Glaserede Gulerødder med Hvidløg og Timian




Jeg er ikke den store fan af kogte og dampede grønsager, men glaserede er en helt anden historie. Der ryger nemt 300 gram grønsager ned, hvis de smager bare en lille smule af noget usundt. Disse indeholder lidt fedtstof og en meget lille smule sukker, men de smager rigtig godt, og det vil være en oplagt måde at få børn til at spise flere grønsager på.

Opskriften er Gordon Ramsays, og jeg har ikke ændret i den. Retten kan spises som tilbehør til de fleste retter. Jeg spiste den til en stegt pølse og et kartoffelfad.

Glaserede gulerødder til 2 personer


Ingredienser:

400 g. gulerødder i stave
1 liter grønsagsbouillon
1 tsk. timian
1/4 hvidløg (ikke fed)
1 laurbærblad
2 tsk. olie
salt og friskkværnet peber
2 tsk. smør eller margarine
1 tsk. sukker

Fremgangsmåde:

1. Læg gulerødderne i en gryde og hæld bouillon over så det netop dækker. Tilsæt timian, laurbærblad og hvidløg skåret midt over (så feddene deles på midten).

2. Bring i kog og kog ca. 8 min. Tag gryden af varmen og tag låget af. Lad gulerødderne afkøle 30 min i kogevandet.

3. Drys gulerødderne godt af og tør dem mellem to lag køkkenrulle. 

4. Varm olien på en pande og steg gulerødderne et par minutter. Krydr med salt og peber.

5. Tilsæt smør og sukker og steg under jævnlig omrøring 3-4 min. 



Gulerødderne koges 
Gulerødderne steges inden de glaseres



2 kommentarer:

  1. Lars G. Pedersen10. april 2015 kl. 14.41

    Super opskrift, bruger den jævnligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lars. Jeg er glad for at du kan lide opskriften :) Hilsen, Tina

      Slet