søndag den 21. oktober 2012

Hvid Bygotto




Jeg har egentlig aldrig rigtig gjort så meget i risotto selv, men jeg elsker den ret, både som forret, hovedret og tilbehør. I denne omgang faldt valget på et sundere alternativ med perlebyg i stedet for de hvide riskorn. Bygotto laves stort set som risotto, og i denne version tilsættes creme fraiche til sidst, for at give det "hvide" finish.

Opskriften stammer fra Claus Meyers Almanak, og jeg har kun ændret lidt i nogle mængder. Jeg skriver opskriften som jeg lavede en.

Hvid Bygotto til 2 personer


Ingredienser:

½ løg, finthakket
10 g. smør
100 g. perlebyg
1 dl. hvidvin
4,5 dl. hønsebouillon
1 tsk. salt
1 spsk. creme fraiche
25 g. revet parmesanost
10 g. smør
friskkværnet peber
½ spsk. æblecidereddike
lidt hakket persille

Fremgangsmåde:

1. Smelt smørret i en gryde og sauter løget ved svag varme til det er klart og mørt uden at have taget farve.

2. tilsæt perlebyg og sauter et par min. ved jævn varme. 

3. Tilsæt hvidvin og salt og lad det koge ind i kornene uden låg.

4. Tilsæt kogende bouillon lidt efter lidt så kornene er dækket hele tiden. Rør af og til. Det skal koge i alt ca. 30 min uden låg (inkl. kogetid med hvidvin). 

5. Tag gryden af varmen og rør creme fraiche, parmesanost og smør i, så konsistensen bliver cremet. 

6. Smag til med eddike, salt og peber og server med persilledrys. 

4 kommentarer:

  1. Faldt tilfældigvis over din blog og synes den virker interessant. Lækre opskrifter, men synes ikke jeg kan læse noget om personen bag ved? Jeg kan godt lide at vide lidt om hvilke tanker der ligger bagved bloggen. Er det mig der har overset det?

    SvarSlet
  2. Hej Bianca

    Du har helt ret, jeg har faktisk ikke rigtig fået skrevet noget. Må jeg lige få gjort her en af dagene :)

    Tak for påmindelsen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ser godt ud :) Så har du fået dig en fast læser mere ;)

      Slet
    2. Det er jeg rigtig glad for :) Jeg håber, at du vil synes om det jeg poster :)

      Tina K.

      Slet