torsdag den 8. november 2012

Grove Flutes



Som nævnt var jeg i weekenden til en fest, hvor jeg bagte alt brødet til aften-buffet'en. Det bestod af grove flutes, lyse flutes og burgerboller. Så det var noget af en bagedag, da der tilmed skulle bages kage til et fælles kaffebord :)

Flutene er oprindeligt en franskbrødsopskrift fra Amo, og hvis det ikke lige er flutes man skal bruge, kan de med fordel bages som boller, i en brødform eller som et rundt franskbrød i stedet. Brødet er meget groft og samtidig dejlig blødt, og det holder sig frisk i en del dage :)

Grove Flutes, 6 store flutes


Ingredienser:

1½ dl. knækkede hvedekerner
3 dl. vand
50 g. smør
2½ dl. vand
2½ dl. yoghurt naturel
50 g. gær
2½ tsk. salt
2 tsk. sukker
250 g. sigtemel
ca. 500 g. hvedemel
1 æg

Fremgangsmåde:

1. Kog de knækkede hvedekerner i 3 dl. vand i 2-3 min, hæld i en skål og tilsæt 2½ dl. ekstra vand, yoghurt og smør. Lad det køle 1 time.

2. Rør gæren ud heri.

3. Tilsæt salt, sukker, sigtemel og hvedemel lidt efter lidt. Ælt grundigt.

4. Lad dejen hæve lunt og tildækket 1 time.

5. Ælt dejen igennem og del i 6 portioner. Form hver til et flute og læg på to bageplader med bagepapir.

6. Hæver lunt og tildækket 20 min.

7. Pensl med sammenpisket æg og rids på tværs med en skarp kniv.

8. Bag ca. 15 min ved 200 grader.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar