onsdag den 21. november 2012

Ungarsk Gullash med Hvidløgsmos



Her i vintertiden elsker jeg simremad, men de dage hvor jeg kommer hjem fra arbejde sent gider jeg ikke altid vente på det. Men heldigvis findes der genveje :) Denne gullasch tager kun omkring en time alt i alt. Det er ikke lyn-mad, men dog noget hurtigere end den traditionelle variant.

Gullasch kan laves på et hav af måder, så hvordan den krydres autentisk ved jeg helt ærligt ikke. Det undrer mig dog, at denne variant, som stammer fra Hjemmet, er uden paprika. Men den smagte af gullasch og den smagte godt, og det er vel det vigtigste :)

Ungarsk Gullasch med Hvidløgsmos til 2 personer


Ingredienser:

250 g. oksestrimler
2 tsk. oliemargarine
1 stort eller 2 mindre løg, hakkede
250 g. tomater i tern
salt og friskkværnet peber
½ tsk. sambal oelek
2 gulerødder i skiver

500 g. kartofler
3 fed hvidløg
1 dl. mælk
salt

Persille

Fremgangsmåde:

1. Brun kødet i oliemargarine, tilsæt løg, tomater, salt, peber og sambal oelek og kog 20 min.

2. Tilsæt gulerødder og kog 20 min. 

3. Kog kartofler i tern og hvidløg helt møre, ca. 15 min.

4. Hæld vandet fra, pisk med elpisker til mosen og jævn, tilsæt mælk til passende konsistens og smag til med salt. 

5. Smag gullasch til med salt og peber. 

6. Server med et drys persille. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar