lørdag den 29. december 2012

Pasta med Tunfisk




Endnu en version af en af mine livretter: Pasta med tun. Jeg har selvfølgelig et par favoritter, men i bund og grund kan man lave pasta med tun på rigtig mange måder, og jeg nyder at opleve nye smagsoplevelser baseret på denne favorit.

Denne version indeholder oliven, chili og hvidvin, så det er først og fremmest en voksenret. Og den smager da også af en hel del mere end rigtig mange andre versioner af pasta med tun.

Hvidvin: Typisk bruger man kun en meget lille mængde hvidvin i maden, og hvis du som jeg ikke er den helt store hverdagsvindrikker, så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse at lave mad med vin i. Men det er der råd for. Når jeg åbner en flaske hvidvin og bruger i maden, så fryser jeg resten af flasken ned i små plastikbøtter der hver indeholder ½ dl. Når hvinen er frosset kan den lægges over i fryseposer, og så fylder den mindre. Så er der altid hvidvin i passende mængder klar i fryseren, og det behøver ikke tøs op, før det hældes i maden.


Pasta med Tunfisk til 2 personer


Ingredienser:

1 løg
1 rød peberfrugt
1 tsk. salbal oelek
10 grønne oliven
1 ds. tun i vand
1 spsk. olie
½ dl. grønsagsbouillon
1 dl. hvidvin
2 fed hvidløg
½ tsk. maizena
1 dl. Cheasy Fraiche 
2 spsk. hakket persille
½ tsk. salt
friskkværnet peber
130 g. pasta
20 g. parmesan

Fremgangsmåde:

1. Kog pastaen.

2. Hak løget, skær peberfrugten i tern, skær oliven i tern og hak hvidløget fint. 

3. Svits løg, peberfrugt og sambal oelek i olie.

4. Tilsæt oliven, fintdelt tun, bouillon, hvidvin og hvidløg, bring i kog og lad det simre 10 min. 

5. Rør maizena ud i Cheasy fraiche og rør i retten sammen med persille.

6. Varm igennem og krydr med salt og peber. 

7. Vend pastaen i retten og server med et drys parmesanost.

ProPoints: 11 points per person







Ingen kommentarer:

Send en kommentar