torsdag den 7. februar 2013

Morgenmadsboller



Jeg er ikke den helt store morgenmadsspiser, og slet ikke når klokken er noget, hvor min krop mener, at den burde sove. Derfor består min morgenmad de fleste hverdage af en bolle uden noget, som jeg spiser på vej fra bussen og ned til skolen. Når der ikke er noget pålæg på bollen, må den ikke være alt for bastant og den må gerne i sig selv smage af en del. Denne variant er ikke særligt grov, og man kan godt skifte lidt af hvedemelet ud med f.eks. rugmel, hvis man ønsker en grovere variant.

Morgenmadsboller, 24 stk.


Ingredienser:

1 pk. gær
6 dl. vand
150 g. havregryn
40 g. græskarkerner
35 g. hørfrø
2 tsk. salt
2 spsk. olie
ca. 600 g. hvedemel
1 æg


Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i lunkent vand og tilsæt havregryn, græskarkerner, hørfrø, salt og olie.

2. Tilsæt melet lidt efter lidt til passende konsistens og ælt dejen grundigt.

3. Lad dejen hæve lunt og tildækket i en time.

4. Del dejen i 24 stykker og rul til boller. Sæt dem på bagepapir på to bageplader og lad dem hæve lunt og tildækket i 30 min. 

5. Pensl bollerne med sammenpisket æg og bag dem 15 min ved 200 grader. 

ProPoints: 4 points per bolle






Ingen kommentarer:

Send en kommentar