søndag den 31. marts 2013

Påskeæg med Hyldeblomst



Når min mor og jeg ses i påsken giver vi normalt hinanden et lille påskeæg, og jeg tænkte, at jeg i år ville lav det selv. Jeg fandt en spændende opskrift hos Odense Marcipan, og det så ret let ud. Faktisk reklamerer opskriften med, at det er så let at børnene kan være med. Det var på ingen måde tilfældet. Faktisk var det så besværligt at det tog 1½ time at producere 15 små påskeæg, som tilmed på ingen måde blev pæne, og jeg var ved at give op mange gange undervejs. Og hvorfor er opskriften så med på bloggen? Fordi det er besværet værd ;) De smager ganske enkelt himmelsk!

Besværet bestod i, at når man tilsætter 1/4 dl. væske til marcipan, så bliver den MEGET tynd. Og når man så tilsætter flormelis bliver den MEGET klistret. Hemmeligheden, fandt jeg ud af, er vand. Fugtige fingre gør det hele lettere. Og hvis man fryser æggene lidt inden de overtrækkes med chokolade, så går den proces også forholdsvis problemfrit. Så med de tilføjelser til opskriften skulle det være noget lettere end den proces, jeg gik igennem. 


Påskeæg med Hyldeblomst, 15 stk. 

Ingredienser:

300 g. marcipan
1/4 dl. koncentreret hyldeblomstdrik, f.eks. Fun
ca. 200 g. flormelis
200 g. mørk chokolade
kandiserede violer eller anden pynt

Fremgangsmåde:

1. Put marcipanen i en skål og ælt hyldeblomstdrikken lidt ind i den med en ske. 

2. Tilsæt flormelis lidt efter lidt og ælt med fingrene. Fugt dem løbende i koldt vand for at undgå tapetklistereffekt på dine hænder. 

3. Form til 15 små æg med fugtige fingre. Stil i fryseren ½-1 time. 

4. Smelt 125 g. chokolade over vandbad. Tag skålen af vandbadet, tilsæt resten af chokoladen og smelt den deri. 

5. Overtræk æggene med chokolade og drys med violer. 

ProPoints: 6½ points per æg



Ingen kommentarer:

Send en kommentar